hej, jag har köpt fritidshus och fick rådet på besiktningen att se över krypgrunden. Den är I gott skick, inget mögel och bra dränerad. Vi fick rådet att först rensa ur organiskt material, behandla träet med mögel-fri och sen lägga plast på ”golvet” (det är singel nu). Två frågor på det!

1) vilken typ av plast? Vad ska jag leta efter i affären?

2)Jag tänker att det borde vara smartast att göra detta nu på vintern när fuktkvoten i uteluften är låg. Tänker jag rätt? Spelar det stor roll?

Besiktningsmannen sa också att det är en god idé att tilläggsisolera grunden(här tänker jag cellplast). Frågor!

3) Var sätter jag den? Insida vägg och/eller lägger på plasten på golvet? Jag tänker att det är dumt att sätta isolering i undersida bjälklag, eftersom det är bra om värmen läcker ner till grunden? (Kalla golv är ok. Hellre friskt hus än varma fötter!)

4) Hur tjock isolering kan/ska jag sätta?
Jag vill inte fylla hela grunden med isolering eftersom där finns avloppsrör som vi säkerligen behöver komma åt i framtiden.

5) hur viktigt är det att isoleringen är tät/utan springor? Vilken typ av isolering är bäst? Jag tänker att cellplast ju är trevligare att arbeta med men mineralull är lättare att få tätt.

Det där är standardskrivningar i alla besiktningar så att dom friskriver sig från allt ansvar.
Om grunden funkar bra som den är nu så finns det ingen anledning att ödsla tid och pengar på onödiga åtgärder.

Det förstår jag. Men att skydda från fukt och förbättra isolering känns inte som slöseri! Det är ju inte så mycket pengar eller arbete det handlar om.

• Gilla
Ante F
  • Laddar…
Vilken fukt ska du skydda grunden från?
Är huset uppvärmt året om?

Ofta är det risk att man förstör mer än man lagar om man börjar ändra i en känslig konstruktion som fungerar.

Markfukt. Nej, huset är kallt på vintern med undantag för frostvakt i kök, förutom när vi är där (ca varannan vecka).

har man en krypgrund som fungerar så skall man inte ändra på något, förutom att rensa ur organiskt material och sen inspektera den 1-2 gånger om året
t

• Gilla
Nyttanvändarnamn4321
  • Laddar…
Om det är torrt och fint nu så finns det ingen fukt att skydda sig mot.

• Gilla
Nyttanvändarnamn4321
  • Laddar…
Håller med föregående talare. Har huset inte fått problem hitintills så lär det inte bli några problem i framtiden heller.

Enda fördelen är väl att isolera om du upplever kalla golv men du är ju inte där på vintern uppfattade jag det som så det kan ju inte vara ett problem

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.