Rev ner innertaket och den gamla isoleringen för att komma åt och dra nya el och gipsa innertaket.
Gamla isoleringen satt dikt an sponten och har gjort så sen -65. Problemet är att taket har läckt, men torkat mellan varven. Inget mögel eller liknande funnet på spont eller isoleringen.
Vågar man sätta tillbaka isolering dikt an så som det var byggt? (Pappen på taket skall läggas om) det har ju bevisligen fungerat i många många år. Eller skiljer sig isoleringen från den tiden och nutid? Vill egentligen inte ändra på något som fungerat bra.
Vad säger ni?
Gamla isoleringen satt dikt an sponten och har gjort så sen -65. Problemet är att taket har läckt, men torkat mellan varven. Inget mögel eller liknande funnet på spont eller isoleringen.
Vågar man sätta tillbaka isolering dikt an så som det var byggt? (Pappen på taket skall läggas om) det har ju bevisligen fungerat i många många år. Eller skiljer sig isoleringen från den tiden och nutid? Vill egentligen inte ändra på något som fungerat bra.
Vad säger ni?
Alltså. Det har hela tiden funnits en stor öppning mot resten av huset. (Vad vi vet, köpte det i våras)Jonatan79 skrev:
Men tanken är att isolera 50mm på golvet (klinker direkt på platta utan isolering just nu) och sedan lägga något trägolv. Dels för lite varmare golv men även för att få upp nivån då det är ett för stort steg ner.
Det kommer kanske att bli lite varmare än tidigare.
Men jag tänker framförallt på att isoleringen ligger direkt mot sponten så den kan ju varken andas eller ventilera. Dessutom ligger det papp ovanpå som är tät. Men det kanske inte är ett problem så länge ventilationen är bra?
Nej precis…. Håller jag på och övertänker det just nu?Jonatan79 skrev:
Hela övriga huset är klätt i någon form av ångspärr/broms bestående av alu-folie klädd papp. Golv, yttervägg, innertak. Skall man då sätta plast i innertaket när man gör detta eller riskerar man att bygga in något mellan papptaket och plasten isf? Är det bra att det kan andas hela väggen till undersida av takpappen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behövs innertak för ljudisolering?
Stenhus -
Hur löser jag innertaks isoleringen?
Isolering -
Typ av innertak, bara ljudisolering?
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon asbest risk? Konstig isolering innertak. Massa naturmaterial.
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolering innertak - Badhytt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus