Är på gång med att bygga ett enfamiljshus samt friliggande garage i mellersta Skåne. Tänkte höra om någon kanske har lite tips angående tjocklek på isolering och då tänker jag i första hand på garaget, läs info nedan om tänkt bygge nedan:

Som sagt så tänkte vi uppföra en sidobyggnad som skall innehålla Kontor, pannrum, garage/verkstad samt en dubbel carport. I kontoret samt pannrumet hade jag tänkt mig lägga 25-30 cm isolering, där skall det hållas runt 20 grader varmt. I garaget tänkte jag hålla mellen 10-15 grader samt öka värmen vid behov, har inte helt bestämt om det skall vara golvvärme eller vattenburna radiatorer. Rekommenderad tjocklek på isolering i ett sådant utrymme? Å till sist carporten, skall man lägga isolering för att slippa tjälskott samt få en "torr" platta? Och i såfall hur tjock?

Tacksam för tips och idéer!

Vid golvvärme i garage rekommenderas 200 mm cellplastisolering. I mitt garage har jag 120 * 45 i isoleringstjocklek (165 mm). Ångrar att jag inte byggde med 170 reglar istället (215 mm isolering).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.