Jag har ett fritidshus som är byggt i olika etapper. Huset har endast använts sommartid av de tidigare ägarna men vi tänker vara där även vintertid varför tilläggsisolering måste ske. Mitt i huset är vardagsrummet byggt högt, dvs innerväggarna sträcker sig ända upp mot nocken och takhöjden är likvärdig med husets höjd. Taket har endast en tunn isolering av spån. En utbyggnad har skett från detta rum varför ett vindsutrymme avlöser den nakna timmerväggen på vindsplan, ingen isolering eller panel finns kvar på väggen. Således reser sig dessa timmerväggar upp genom vindsutrymmet och avdelar vinden i två delar. Hur kan man lämpligast isolera dessa väggar från vindsutrymmet? Vill inte isolera invändigt då rummet redan är litet... Eg blir det ju en timrad, oisolerad innervägg som sträcker sig upp på vinden. Min tanke var att använda cellplast, då den är lättast att såga i linje med väggen och jag har förstått att ångskydd inte ska användas då stugan trots allt kommer kallställas emellanåt. Det känns dock lite märkligt att placera cellplast dikt an mot väggen, kan ngn vägleda o hjälpa mig? Tacksam för hjälp!

Isolering och fukt och diffusion är svåra saker. Spontant tycker jag att du ska hålla dig till det som är stilen i huset.

Och då skulle jag tro att material som cellulosa, ecofiber, linull och andra naturmaterial (om det finns några andra). Andas bra. Ventilerar ut fukt. Lämpligt för kallställning.

Regla upp och spruta ecofiber?

/Micke - ingen expert på något egentligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.