Jag tänker bygga ett mindre fritidshus, bottenplatta ca 4,6 x 10,4 m.

Skulle det fungera att gräva ur för grund, lägga makadam, och sedan lägga 20 cm sandwichpanel med stenullsisolering?
Och ovanpå sandwichpanelen bygga ett vanligt hus med trästomme? Typ 45x145. Detta skall bli 1½ plan. Huset kommer att väga ca 7-8 ton. Syllens area totalt kommer att ligga på ca 3,9 m2, dvs trycket på sandwichen kommer bli ca 20 kg per dm2.

Kommer sandwichpanelen att rosta? Har det någon betydelse?
Kommer den att sjunka ihop efter 10 / 20 / 30 år? I såfall, hur mycket?
Hur mycket bör sandwichpanelen förankras i marken? Räcker det att gjuta några plintar i makadamen att sedan skruva fast i?

Tacksam för input om någon har TESTAT denna teknik tidigare.

Har aldrig hört talas om den grundläggningsmetoden. Och tycker det låter tvivelaktigt, såvida det inte finns någon typ av denna panel som är avsedd för just grund.

Men isoleringen i panelen, finns det angivet något om tryckhållfastheten? Tänker du plåtytan nedåt? De frigolitsskivor som brukar användas för gjuten grund tillverksas ju med väl speicificerad tryckhållfasthet, och jag tror att de även har tillsatser som skall gära dem mer åldersbeständiga. Skivorna du tänker använda är väl troligen inte speciellt styva, så även små rörelser i marken kommer att ge sättningsskador.

Jag har ännu inga siffror på hållfastheten i stenullsisoleringen. Men jag backade upp en mellanstor bil på en sandwichpanel. Ca 350 kg belastade en yta på ca 20 x 15 cm. Dvs ca 115 kg/dm2. Mer än 5 ggr så stor belastning som jag planerar att ha. Panelen sjönk endast ihop 1 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.