Hej!

Under arbetet med att tilläggsisolera vinden på vårt hus har jag nu tagit bort all sporadiskt utlagd glasfiberisolering för att istället fylla på med cellulosa. I utbyggnaden som innehåller trapphuset (bild 1) kom jag då åt att kika ner i väggarna och kunde konstatera att de från början är helt oisolerade. I den ena väggen har det kompletteras med vindpapp och glasfiber, oklart om det är i hela väggen ända ner, i den tredje har det sprutas in skum (bild 2), som långt ifrån fyllt hela utrymmet, och i den tredje är det tomt (bild 3).

Frågan är nu hur jag ska göra för att isolera detta? Det blir till att riva ner panelen antingen utvändigt eller invändigtva? Utrymmet är ca 10 cm så det vill ju till att göra det rätt med vindtätning och så mycket isolering som bara går att få dit. Jag vill absolut undvika utvändig tilläggsisolering och helst invändig också pga trappan (bild 4).

/ Magnus

• IMG_20150713_184033434_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20150713_123712949.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20150713_162058861.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20150713_184208054.jpg
    Skapa konto
Kan tänka mig att trapphuset inte var avsett att värma upp. Därav ej isolerat.

Funkar det att använda lösull så du kan fylla uppifrån.
Om det är spontade brädor så går det bra utan vindtätning.
Ifall du måste riva så skulle jag göra det utifrån, lättare att återställa då.

• Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Trapphuset var kallställt. Saknas även isolering i golvet. Brädorna är spontade men kraftigt väderbitna med med rejäla sprickor och glipor (och oerhört vackra) efter 100 år. Det blir nog en utvändig rivning ändå...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.