Jag vet att ämnet diskuterats i otaliga trådar men hittar inget som berör mig. Har tak i Skåne på hus från tidigt 1920-30 talet. Eternitplattor på enkel plank. Bifogar bild. Hur lägger jag luftspalt, isolering och ångspärr?

• Trätak inomhus med synliga bjälkar i ett gammalt hus från 1920-30-talet i Skåne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Odd Melin skrev:
Jag vet att ämnet diskuterats i otaliga trådar men hittar inget som berör mig. Har tak i Skåne på hus från tidigt 1920-30 talet. Eternitplattor på enkel plank. Bifogar bild. Hur lägger jag luftspalt, isolering och ångspärr?
Jag skulel byggt så att luftspalten är mellan läkt + spont, och tagit upp takfotsventilation i varje fack. Sen isolerat (ev bygga på takstolarna ngt så man får lite mer isolering) och satt ångbroms (inte spärr, då huset är äldre) och sen innertak

Låter klokt. Jag kommer att försöka göra så. Blir nog tvungen göra en luftkanal i förslagsvis plyfa under nock dit fackens luftspalter mynnar och sedan ta upp ett ventilationshål i gavlarna. Tycker du det är en bra idé eller skulle du gjort annorlunda?

O Odd Melin skrev:
Blir nog tvungen göra en luftkanal i förslagsvis plyfa under nock dit fackens luftspalter mynnar och sedan ta upp ett ventilationshål i gavlarna.
Det är det enda vettiga. Mkt bättre än att ta sönder det sköra gamla spåntaket i alla facken.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack Oldboy!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.