Vi tar hjälp för att totalrenovera köket i ett hus från förra sekelskiftet med oventilerad krypgrund. Nyligen lät vi riva ut det gamla golvet i köket och lägga nytt golvbjälklag. Snart ska linoleummatta läggas. Snickarna ställde frågan om vi ville isolera golvbjälklaget och det sade vi nej till. Golvet gränsar inte till någon yttervägg, så värmemässigt tror jag inte det blir några större problem, däremot märker jag nu när golvspånskivorna är lagda att det dunsar en del när man går på golvet. Dunset förstärks säkert av att rummet är helt tomt samt att det inte ligger något golv på spånskivorna ännu, men jag vill inte ångra i framtiden att vi undvek detta, så vänder mig därför till er på forumet!

Är det vettigt att isolera med sågspån el. dyl. i golvbjälklaget för att undvika dunsar? Det är nog knappt 10 cm mellan grunden och spånskivorna. Är det smartare att göra något annat för att stötdämpa med tanke på att spånskivorna redan är lagda?

Till saken hör också att under en del av golvet finns en mycket liten källare (dunsarna låter givetvis som mest när man går på golvet där).

Bifogar bilder på hur bjälklaget såg ut strax innan spånskivorna lades och hur det ser ut nu.

Avlägsnat golv i ett renoveringsprojekt visar ett nytt golvbjälklag med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade golvspånskivor i tomt renoveringsklart kök, innan isolering och linoleummatta läggs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där måste väl snarare vara en mullbänk från början där utrymmet var fyllt med jord för att isolera. Skumglas verkar vara populärt att isolera renoverade mullbänksgrunder med. Till skillnad från sågspån är skumglas kapillärbrytande vilket borde minska risken för fuktproblem.

Har du kollat med snickarna vad det kommer att kosta att göra om det? Det blir ju en del arbete med att riva bort spånskivorna och sen antagligen lägga nya skivor.

S skamper skrev:
Det där måste väl snarare vara en mullbänk från början där utrymmet var fyllt med jord för att isolera. Skumglas verkar vara populärt att isolera renoverade mullbänksgrunder med. Till skillnad från sågspån är skumglas kapillärbrytande vilket borde minska risken för fuktproblem.

Har du kollat med snickarna vad det kommer att kosta att göra om det? Det blir ju en del arbete med att riva bort spånskivorna och sen antagligen lägga nya skivor.
Tack för klargörande ang mullbänk! Jag är helt klart en novis på husbyggen, men det stämmer nog som du säger.

Kostnaden kan definitivt bli avgörande, men vill börja med att förstå vad som är optimalt.

Är det vanligt att helt enkelt lämna ett tomt utrymme mellan "marken" och spånskivorna om man har en mullbänksgrund?

Teoretiskt får du resonansljud under golvet eftersom det blir som en låda (nästan). Sedan är det från fall till fall om man faktiskt märker något av det eller inte. Skulle nog bekymra mig mer för avsaknad av isolering.

att det låter när du går kommer ju försvinna när du lagt golv. Klart det låter massa när man går på spånskivorna.

D DahlEricsson1000 skrev:
Teoretiskt får du resonansljud under golvet eftersom det blir som en låda (nästan). Sedan är det från fall till fall om man faktiskt märker något av det eller inte. Skulle nog bekymra mig mer för avsaknad av isolering.

att det låter när du går kommer ju försvinna när du lagt golv. Klart det låter massa när man går på spånskivorna.
Tack för input! Du tänker att det är risk för kalla golv utan isolering? Bjälklaget angränsar inte till någon yttervägg fyi och det har inte varit isolering här tidigare.

Har ett angränsande rum där detta skulle kunna vara ett problem, men är egentligen mindre orolig för köket på den fronten.

A alvsborgsbron skrev:
Tack för input! Du tänker att det är risk för kalla golv utan isolering? Bjälklaget angränsar inte till någon yttervägg fyi och det har inte varit isolering här tidigare.

Har ett angränsande rum där detta skulle kunna vara ett problem, men är egentligen mindre orolig för köket på den fronten.
ja precis, kalla golv, men tolkar det som riskfritt
Utifrån hur jag tolkat det gällande ljud och resonans, främst i vägg, så räcker det med isolering 1/3 för att få bort resonansen. Ljudisoleringen blir ju fortsättningsvis dålig.

I ditt fall, när det gäller golv hade jag själv inte rivit upp och lagt isolering pga ev ljud.

• Gilla
alvsborgsbron
  • Laddar…
U
Skulle isolerat/fyllt utrymmet med Leca, perlit, lös isodrän eller skumglas. Även plasta jorden för att förhindra eventuell markfukt, men då gäller det att du plastar under hela huset för att inte öka fuktpåfrestningen på otäckts delar.

Känns onödigt att varma upp grunden när du vill värma upp huset istället. Blir marken för varm under huset kommer den också avge mer fukt.

eftersom golvet nu ligger där skulle jag tagit upp hål på några ställen och blåsa in isodrän.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.