2 415 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Isolering av vind i hus från 1977
Jag har ett hus från 1977 och har bytt från mekanisk frånluft till FTX med aggregatet placerat på vinden. Vid installation av ventilationen har befintlig isolering blivit ganska söndertrampad på många ställen, även bortplockad för att komma åt att borra nya genomföringar för kanaler etc på ett antal ställen. Efter installationen av FTX vill jag nog påstå att energiförbrukningen ökat, snarare än minskat.. Delvis beror det kanske på att jag dimensionerat ventilationen ganska frikostigt, dvs det är en rejäl luftomsättning nu, mer än normen kräver. Detta är tänkt för att ventilera bort markradon, vi låg på gränsvärdet, och jag hoppas nu med ny ventilation att vi kommit ner en hel del. Det är injusterat med ett mkt svagt undertryck. Mest beror nog ökningen av energiförbrukning på att isoleringen nu är så undermålig, så nu är det dags att åtgärda detta.
Befintlig isolering är endast lagd i höjd med befintliga takåsar, har i skrivande stund inte måtten framför mig, men det är, 15-20cm. Nu är då tanken att lägga på ett lager till mer rimliga nivåer. Jag startar därför denna tråd för att kunna bolla lite tankar kring denna tilläggsisolering, måhända finns intresse, och jag hoppas förstås på goda tips från er som gjort detta tidigare.
Jag har inte för avsikt att spruta lösull, utan planen i steg-1 är att lägga en "fast" isolering och bygga "loftgångar" för att kunna gå uppe på vinden och för viss förvaring. I en framtid finns tanken på att inreda vinden och då vill jag kunna plocka bort isoleringen, inte ha en massa lösull.
Min första tanke nu är ju då att man inte får isolera för tjockt pga risken för kondens/mögelproblem, så jag ska klura ut en lämplig maxtjocklek.. Sen tänker jag ju på att det gamla kondenstätskiktet av plast nu är skadat på ett antal ställen vid ventilationsgenomföringarna, så detta behöver jag ju se över innan jag lägger på ny isolering. Då föds tanken på om jag borde löpa linan ut och helt krasst slänga ut all gammal isolering så att jag kan se över och säkra upp plasttätningen 100% och sedan lägga på helt ny isolering hela vägen. Eller kan man med gott samvete räkna med att plasten från 1977 klarar jobbet, och sedan bara lägga på den nya isoleringen ovanpå den gamla?
Just nu är det nog denna fråga jag skulle vilja ha råd kring.. Ska jag sikta på att ta bort och börja på nytt, eller låta den gamla isoleringen ligga? Jag antar ju att det rent ekonomiskt inte är försvarbart att plocka bort gammal fungerande isolering, och arbetsmässigt blir det ju betydligt mer jobb. Dock har jag ofta lite svårt för att kompromissa..
Befintlig isolering är endast lagd i höjd med befintliga takåsar, har i skrivande stund inte måtten framför mig, men det är, 15-20cm. Nu är då tanken att lägga på ett lager till mer rimliga nivåer. Jag startar därför denna tråd för att kunna bolla lite tankar kring denna tilläggsisolering, måhända finns intresse, och jag hoppas förstås på goda tips från er som gjort detta tidigare.
Jag har inte för avsikt att spruta lösull, utan planen i steg-1 är att lägga en "fast" isolering och bygga "loftgångar" för att kunna gå uppe på vinden och för viss förvaring. I en framtid finns tanken på att inreda vinden och då vill jag kunna plocka bort isoleringen, inte ha en massa lösull.
Min första tanke nu är ju då att man inte får isolera för tjockt pga risken för kondens/mögelproblem, så jag ska klura ut en lämplig maxtjocklek.. Sen tänker jag ju på att det gamla kondenstätskiktet av plast nu är skadat på ett antal ställen vid ventilationsgenomföringarna, så detta behöver jag ju se över innan jag lägger på ny isolering. Då föds tanken på om jag borde löpa linan ut och helt krasst slänga ut all gammal isolering så att jag kan se över och säkra upp plasttätningen 100% och sedan lägga på helt ny isolering hela vägen. Eller kan man med gott samvete räkna med att plasten från 1977 klarar jobbet, och sedan bara lägga på den nya isoleringen ovanpå den gamla?
Just nu är det nog denna fråga jag skulle vilja ha råd kring.. Ska jag sikta på att ta bort och börja på nytt, eller låta den gamla isoleringen ligga? Jag antar ju att det rent ekonomiskt inte är försvarbart att plocka bort gammal fungerande isolering, och arbetsmässigt blir det ju betydligt mer jobb. Dock har jag ofta lite svårt för att kompromissa..
Medlem
· Västra Götaland
· 73 inlägg
Hur har du gjort?
Jag står inför liknande problem, isoleringen är papperstunn efter allt räknade på vinden under en ftx installation. Har haft två firmor hemma, den ena tyckte att jag skulle riva ut allt och se till så att det blir tätt och sedan spruta cellulosa medan den andra ville spruta stenull på befintlig isolering.
Jag drar mig för jobbet med att släpa ut all gammal isolering men det känns ju som det riktiga...
Jag står inför liknande problem, isoleringen är papperstunn efter allt räknade på vinden under en ftx installation. Har haft två firmor hemma, den ena tyckte att jag skulle riva ut allt och se till så att det blir tätt och sedan spruta cellulosa medan den andra ville spruta stenull på befintlig isolering.
Jag drar mig för jobbet med att släpa ut all gammal isolering men det känns ju som det riktiga...
Supergammal fråga men ser att jag missat att svara så här kommer det för ordningens skull..F Fields of Anfield Road skrev:Hur har du gjort?
Jag står inför liknande problem, isoleringen är papperstunn efter allt räknade på vinden under en ftx installation. Har haft två firmor hemma, den ena tyckte att jag skulle riva ut allt och se till så att det blir tätt och sedan spruta cellulosa medan den andra ville spruta stenull på befintlig isolering.
Jag drar mig för jobbet med att släpa ut all gammal isolering men det känns ju som det riktiga...
Jag såg till att det var tätt vid alla rörgenomföringar, sedan lät jag spruta cellulosa lösull utan att plocka bort den gamla isoleringen. Den gamla var 18-20 (där den var hel) la på 30cm cellulosa över detta. Då jag bedömde att jag hamnar på gränsen för vad som är rimligt för att undvika risk för kondens så passade jag på att sätta upp en fuktlogger, minska takfotsventilationen samt installera en absorptionsavfuktare som går igång vid behov, tex regniga dagar på hösten. Blev en väldigt bra lösning tycker jag!
Klicka här för att svara