E Emanuel01 skrev:
Man hade ju kunnat sätta dem på en raksträcka så man smidigt kunnat isolera dem eller i fläktrummet.
Mycket man hade kunnat gjort på andra sätt för att det skulle bli bra. (bevisligen, listan med avvikelser vid besiktningen blev 3 sidor lång).
Det kräver ju dock att montörerna och deras ledning har både kunskap och förståelse, både för det rent tekniska, men även gällande lyhördhet mot kundens förväntningar....... samt en gnutta engagemang och yrkesheder.
Inget av det som utförts i våra hus är svårt eller komplicerat, alls..... Man hade bara behövt tänka till lite grann o haft en vilja o strävan att lämna en väl fungerande och proper installation efter sig.

ClasseClas
K Kasken skrev:
Vi får sen driftsättningen in stora antal klagomål om lågfrekventa pipanden från boende på översta våningarna.
Hej, hur har det gått med installationen? För mig så låter lågfrekventa pip rätt så motsägelsefullt men jag tror att det är kortvarigt lågfrekvent buller som återkommer regelbundet?

Lågfrekvent tyder på kompressorn som varvar i området 20-100 Hz.

I vilket fall som helst så kan jag tipsa om en enkel start med att använda appen Spectroid. Jag testade på skoj genom att stå ca 1 meter från min FLVP som står i tvättstugan. För info så har jag inga problem med buller från pumpen. Detta kan ni testa hos de hyresgäster som upplever problem med buller.

Spektrumanalys från appen Spectroid visar ljudnivåer i dB över frekvensen 10-1000 Hz, med en markant topp vid 70 Hz och -55 dB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från Spectroid så går det att se ett tydlig stråk med buller vid ca 70 Hz. En koll på FLVP visar samstämmighet.
Skärm på värmepump visar kompressorfrekvenserna: aktuell 68 Hz, minst tillåtna 26 Hz, max tillåtna 95 Hz. Säkerhetssymboler nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt fall med en Nibepump så går det att definiera spärrband dvs frekvensband där kompressorn inte får gå. Då får den lägga sig under eller över spärrbandet/spärrbanden. Om ni har fått problem med stomljud etc så kan det vara en idé att göra liknande på Ecoheater vilket jag tror/hoppas att ni kan använda?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.