Min egen logik och sunda förnuft säger att det är självklart att isolera rör med värmebärare som är monterat utomhus fullständigt, man lämnar inte ens en kortare bit blottad för uteluften.
Men vad säger branschregler?
Den första bilden är hämtad från tillverkarens hemsida, den är avsedd att visa en exempelinstallation.
Ni med insikt ser hur värmebärarrören är inklädda med isolering.
Andra bilden visar hur det just nu i -10 ser ut på mitt tak, såvitt vi kan förstå så anser sig entreprenören färdig.
Har jag fel när jag reagerar på detta utförande?
Den första bilden är hämtad från tillverkarens hemsida, den är avsedd att visa en exempelinstallation.
Andra bilden visar hur det just nu i -10 ser ut på mitt tak, såvitt vi kan förstå så anser sig entreprenören färdig.
Häftigt stor pjäs det där. Vad för effekt är det på den.
Den börsta bilden är med kopparrör direkt in mot aggregatet och lätt att isolera. Den andra bilden är med flaxslang och lite svårare att isolera med dom svängarna, kan gå med armalex och massor med armaflextejp. Nåsta sak är att fåglarna har en förmåga att hacka på armaflex.
Men i övrigt ser det riktigt proffsigt ut och den lilla biten oisolerat gör varken till eller ifrån, då flödet troligtvis är kraftigt i dom. Det enda som kan vara till nackdel, är om det blir strömavbrott längre tid och kan frysa där, men lika för frysning, även med isolering.
Den börsta bilden är med kopparrör direkt in mot aggregatet och lätt att isolera. Den andra bilden är med flaxslang och lite svårare att isolera med dom svängarna, kan gå med armalex och massor med armaflextejp. Nåsta sak är att fåglarna har en förmåga att hacka på armaflex.
Men i övrigt ser det riktigt proffsigt ut och den lilla biten oisolerat gör varken till eller ifrån, då flödet troligtvis är kraftigt i dom. Det enda som kan vara till nackdel, är om det blir strömavbrott längre tid och kan frysa där, men lika för frysning, även med isolering.
Osäker på effekten faktiskt, men massiva är de absolut. När man även tänker på den stora mängd energi det finns i den enorma mängd uppvärmd luft den har att arbeta med så blir det spännande att följa energibesparingen framöver.J jonaserik skrev:
Men precis som du skriver, det blir väldigt svårt att isolera när man drar slangarna så ett sådant sätt att dessa böjningar uppstår.
Borde man då inte naturligt som installatör sträva efter att montera på ett sätt som blir enkelt och bra att isolera?
Jag delar inte din uppfattning om att denna installation ser det minsta proffsig ut, snarare raka motsatsen.
Måhända är min bild färgad av allt annat som entreprenören misslyckats med att utföra på ett fackmannamässigt och proffsigt sätt.
Medlem
· Blekinge
· 12 179 inlägg
Detta är ju helt fel. Vid kraftigt flöde är temperaturminskningen vid genomströmningen inte särskilt stor. Men: energiförlusten är proportionell mot temperaturdifferensen mellan vätska och uteluft, slanglängden och några geometrifaktorer. Oberoende av flödet. Jag skulle uppskatta att det kan bli 100-200 W vid kallt väder.J jonaserik skrev:
Installationen är amatörmässigt. Fasta raka rör ska det vara som går att isolera. Men det går ju snabbare att installera en troligen svindyr slang.
Tyvärr kan du lätt hamna i ett nutida dilemma där pga anvisningarna för din IV Ecoheater FLVP anger att det ska vara flexibel anslutning och slangarna med kopplingar är medskickade. Oavsett det går det givetvis och borde varit gjort på ett bra sätt så det kunde isolerats normalt. Tanken är nog främst att inte sprida ljud via rören från VP-delen så de friskriver sig där. Håller helt med om att det är taffligt och något du bör få rättat men bered dig på en hel del tjafs skulle jag tro kanske peka på den ökade frysrisken redan vid korta avbrott i cirkulationen borde vara frostskydd i en sån krets. Aggregaten byggs nog oftare in på vindar i trapphus osv så den risken inte finns.K Kasken skrev:Osäker på effekten faktiskt, men massiva är de absolut. När man även tänker på den stora mängd energi det finns i den enorma mängd uppvärmd luft den har att arbeta med så blir det spännande att följa energibesparingen framöver.
Men precis som du skriver, det blir väldigt svårt att isolera när man drar slangarna så ett sådant sätt att dessa böjningar uppstår.
Borde man då inte naturligt som installatör sträva efter att montera på ett sätt som blir enkelt och bra att isolera?
Jag delar inte din uppfattning om att denna installation ser det minsta proffsig ut, snarare raka motsatsen.
Måhända är min bild färgad av allt annat som entreprenören misslyckats med att utföra på ett fackmannamässigt och proffsigt sätt.
Annars är det ju en bra enhet du skaffat de är vettigt byggda och tänkta. Återvinner du till VV eller kombinerat värme när det passar. Blir ju snabbt fullt i VV med tiotals kW återvunnet.
Du har väldigt rätt.GK100 skrev:
Tyvärr kan du lätt hamna i ett nutida dilemma där pga anvisningarna för din IV Ecoheater FLVP anger att det ska vara flexibel anslutning och slangarna med kopplingar är medskickade. Oavsett det går det givetvis och borde varit gjort på ett bra sätt så det kunde isolerats normalt.
Annars är det ju en bra enhet du skaffat de är vettigt byggda och tänkta. Återvinner du till VV eller kombinerat värme när det passar. Blir ju snabbt fullt i VV med tiotals kW återvunnet.
I monteringsanvisningarna står det uttryckligen att aggregatet skall anslutas med de medföljande "flexslangarna".
Men det säger ju på inget sätt eller vis att flexrören inte behöver isoleras i de fall de monteras utomhus.
Det står även att flexrören bör installeras i en "180 grader böj", med en minsta böjradie på 180mm.
Kan denna böj inverka något på hur ljud fortplantas genom värmebäraren eller rören tro? Vi får sen driftsättningen in stora antal klagomål om lågfrekventa pipanden från boende på översta våningarna.
Som synes uppfyller ju inte installationen tillverkarens bör-krav om 180 böj med viss radie.
Dessa kommer inte göra VV, de är kopplade så att de värmer upp returen på radiatorkretsen så att vi tar ut betydligt mindre värmeenergi ur fjärrvärmen. Sån är teorin i alla fall.
Böjar på slangarna kan du nog direkt stryka som något väsentligt för ev problem med ljud. I stort också den andel som skulle komma via rören även utan slangarna. Troligare att se på hur hela aggregatet är uppställt mot byggnadsdelar och kanske viktigast hur anslutningar för ventilationskanalerna är utfört och i vilken driftpunkt fläkten ligger. Kammarfläkten där år i sig själv bra på alla sätt men i varje installation med sina yttre faktorer kan det ju bli annorlunda. Är det vettigt injusterat luftmässigt?K Kasken skrev:Du har väldigt rätt.
I monteringsanvisningarna står det uttryckligen att aggregatet skall anslutas med de medföljande "flexslangarna".
Men det säger ju på inget sätt eller vis att flexrören inte behöver isoleras i de fall de monteras utomhus.
Det står även att flexrören bör installeras i en "180 grader böj", med en minsta böjradie på 180mm.
Kan denna böj inverka något på hur ljud fortplantas genom värmebäraren eller rören tro? Vi får sen driftsättningen in stora antal klagomål om lågfrekventa pipanden från boende på översta våningarna.
Som synes uppfyller ju inte installationen tillverkarens bör-krav om 180 böj med viss radie.
Dessa kommer inte göra VV, de är kopplade så att de värmer upp returen på radiatorkretsen så att vi tar ut betydligt mindre värmeenergi ur fjärrvärmen. Sån är teorin i alla fall.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ingen aning.GK100 skrev:
Vi menar på att flöden kanske behöver mätas i lägenheterna och stämmas av mot den OVK som vi gjorde för 2år sen, för att verifiera att allt fortfarande stämmer.
Entreprenör menar på att det är onödigt då de har räknat på det och ställt in fläkthastighet så att flöden blir korrekt.
Enklast kanske man kan få en uppfattning genom att jämföra data för gamla FF som satt där och vilken driftpunkt den låg i. Givetvis borde du få några stickprov gjorda i lägenheterna så ser man att det inte är alltför skevt.K Kasken skrev:
Riktigt taffligt att sätta slangar sista biten när de dragit rör nästan ända fram. Är det någon toalett installatör som dragit sista biten?K Kasken skrev:Min egen logik och sunda förnuft säger att det är självklart att isolera rör med värmebärare som är monterat utomhus fullständigt, man lämnar inte ens en kortare bit blottad för uteluften.
Entreprenadbesiktningen anmärkte absolut på frysrisken.GK100 skrev:
Oavsett det går det givetvis och borde varit gjort på ett bra sätt så det kunde isolerats normalt. Tanken är nog främst att inte sprida ljud via rören från VP-delen så de friskriver sig där. Håller helt med om att det är taffligt och något du bör få rättat men bered dig på en hel del tjafs skulle jag tro kanske peka på den ökade frysrisken redan vid korta avbrott i cirkulationen borde vara frostskydd i en sån krets. Aggregaten byggs nog oftare in på vindar i trapphus osv så den risken inte finns.
Det blev anmärkning på dessa rör, trots att de vid besiktningen klätts in med nån form av isolering+byggplast o tejp.... De skall enligt "säker vatteninstallation" installeras i ett uppvärmt utrymme, enligt besiktningsmannen.
Nu vart ju detta låååååååångt ifrån enda anmärkningen på entreprenaden som helhet.
För jag tänker att man behöver ju inte sätta dessa slangar just vid aggregatet heller. Man hade ju kunnat sätta dem på en raksträcka så man smidigt kunnat isolera dem eller i fläktrummet.K Kasken skrev:Entreprenadbesiktningen anmärkte absolut på frysrisken.
Det blev anmärkning på dessa rör, trots att de vid besiktningen klätts in med nån form av isolering+byggplast o tejp.... De skall enligt "säker vatteninstallation" installeras i ett uppvärmt utrymme, enligt besiktningsmannen.
Nu vart ju detta låååååååångt ifrån enda anmärkningen på entreprenaden som helhet.