4 544 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Isolering av olika rör
Ja du, det där kan man ju diskutera.
I princip kan man säga att alla rör som innehåller eller kan innehålla stående vatten ska isoleras ordentligt. Och gärna med självreglerande värmetråd bredvid eller i röret..
Avloppsrör behöver du inte isolera. Det ska vara tillräckligt fall i dem för att det inte ska frysa.
Rör för centraldammsugare kan du strunta i att isolera. VP-rör likaså.
Ventilationsrör? Bra fråga. Det beror lite på var de kommer ifrån och var de är på väg. Är det frånluft på väg till värmepump t.ex skulle jag definitivt isolera dem.
Är det ventilationsrör på väg från köksfläkten MÅSTE jag isolera dem med minimum 30mm stenull med hönsnät runt. Tilluftsrör - knappast.
Rör isoleras med rörskålsisolering av typ Armaflex, som finns i mängder med dimensioner. Det är grå eller svarta skumgummirör, du har säkert sett dem på byggvaruhusen.
I princip kan man säga att alla rör som innehåller eller kan innehålla stående vatten ska isoleras ordentligt. Och gärna med självreglerande värmetråd bredvid eller i röret..
Avloppsrör behöver du inte isolera. Det ska vara tillräckligt fall i dem för att det inte ska frysa.
Rör för centraldammsugare kan du strunta i att isolera. VP-rör likaså.
Ventilationsrör? Bra fråga. Det beror lite på var de kommer ifrån och var de är på väg. Är det frånluft på väg till värmepump t.ex skulle jag definitivt isolera dem.
Är det ventilationsrör på väg från köksfläkten MÅSTE jag isolera dem med minimum 30mm stenull med hönsnät runt. Tilluftsrör - knappast.
Rör isoleras med rörskålsisolering av typ Armaflex, som finns i mängder med dimensioner. Det är grå eller svarta skumgummirör, du har säkert sett dem på byggvaruhusen.
Klicka här för att svara