Hej!
Ska bygga in två ackumulatortankar i källaren, och jag har nu lite frågor hur man ska isolera på bästa sätt.

Förutsättningar:
Källarvägg av kalksten i suterräng(luft på utsidan)bildar två av väggarna där acktankarna ska stå, övriga väggar ska reglas upp med plåtreglar och isoleras med skivor samt kläs med osb och gips.

Tanken var först att sätta plåtreglar även vid ytterväggen samt sätta isolerskivor även där med luftspalt mellan isolering och yttervägg, men behövs det? Pratade med en kille som sa att det inte skulle vara någon luftspalt mellan ytterväggen och isoleringen.

Funderar även på hur man på bästa sätt isolerar de båda ackumulatortankarna (2st 2000 liter, B=750 mm, L=1500 mm, H=1750 mm) som kommer att stå bredvid varandra. Tankarna är rektangulära med runda kortsidor (http://www.vedsol.net/uploads/ackumuoval.pdf). Jag hade tänkt att ha ca 400 mm runt om och upp till tak på toppen ca 600 mm, men hur ska man göra? skivor eller rulle? nät eller papp?

Blev lite rörigt detta men hoppas att ni förstår...

Redigerat:
Undvik isolering på insidan i källare. Du styr då in fukten i huset istället för ut ur det. Om du ändå gör det så använd oorganiska material och luftspalt. Eventuell fukt kommer förr eller senare hamna mellan isolering och källarvägg och då försvinner den lättare om det kan passera luft och torka ur väggen.

Har läst någonstans att man kan limma upp cellplastskivor mot väggen, men då blir det jobbigt ifall problem uppstår och allt ska rivas ner igen.

Angående tankarna så har du tagit i rejält i alla fall, toppen är som du funderar på viktigast om du har god skiktning i tanken.
Använd skivor och avsluta med rulle med nät för att få det stabilt, sen kan du täcka med ett ytskikt som inte drar åt sig smuts och går att torka av. Alternativt bygger du en låda av plåt/gips och fyller med lösull.

Majgårdarna
Jag skulle ha byggt en låda och fyllt med lösull.Och göra små lådor där man kan komma åt ventiler och sådant.

efter mycket räknande så blir det lösull. Enligt Paroc så är det bra om isolering ligger mot ytterväggen i detta fall, :D mindre jobb för mig...:cool:
Tack för alla svar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.