Cellulosaisolering ska ha något bättre lambda än kutterspån. Så bytet i sig borde förbättrat situationen.
Kan bara se två tänkbara förklaringar:
-Att det är dragigt på vinden (ventiler öppen takfot?) och att värmen "blåser ur" isoleringen mer.
-Att värmepumpen tacklat av. Så kallade service ger jag inget för (det är bortkastade pengar) och saker kan hända ganska fort även om det såg bra ut förra året.

• 1777882593605.gif
Jag bor utanför Lund och förbrukningen i år är tydligt högre än förra året.framför allt pga detta år har varit klart kallare.

• Gilla
Nils45 och 1 till
  • Laddar…
Hej, är värmeelementet i FTX'n igång? Det värmer ju upp in-luften till det börvärde du satt. Det drar mer energi än vad man kan tro.
Om värmeelementet är på 1700w
Den arbetar på snitt 50%
Då får du ju en förbrukning på följande.
.85x24=20,4kWh per dag
Jag själv har stängt av den, ända nackdelen jag kan se är om det blir strömavbrott mitt i vintern, då kan rotor delen frysa ihop.

Mvh L

Ossian K Olsson
X Xyliot skrev:
Vi har i december haft en firma här (välrenommerade och har avtal via "Villaägarna".

Tidigare besiktningsmän har tyckt att isoleringen på vinden borde bytas pga dålig lukt som inte verkar komma från virket.

Friman tog ut all gammal isolering, lade ny ångbroms och sprutade sedan in cellulosa isolering.

Huset har sedan dess dragit 15-20% mer energi. Jag är medveten om att det varit ett kallt år men även denna månad när vi hittills legat högre i temperatur än tidgare år ligger vi 10% högre.

Jag har svårt att se att något skulle vara fel på själva jobbet och är förvånad över resultatet. Någon som upplevt något liknande och vad kan man titta på för att se om något är fel utfört? Det är ju mycket mer isolering än vad som var där tidigare så jag får liksom inte ihop det.
Eftersom du bor i Skåne kan min förbrukning kanske vara till hjälp. Men här hemma (Malmö) ligger vi också på 25% högre förbrukning av värme (fjärrvärme) i år är förra året i januari och Februari och april 15% högre. Detta utan att ändra på pump/värmen.

Så än så länge är det nog bara att ha lite is i magen för att se vad resultaten blir.

• Gilla
Xyliot och 3 till
  • Laddar…
Min förbrukning i år är 15% högre i februari än februari förra året, och då har jag installerat kamin i vinter och eldat närmast dagligen i denna. Tydligen drar min kamin alltså ström eller försämrar husets isolering!?

Med andra ord tror jag att din beräkning inte är det minsta säker ts, och inte alls vetenskaplig. Du får titta om 5 år på ett årssnitt jämfört med 5 år tidigare, så blir det en något mer rättvisande uppskattning i alla fall.

• Gilla
Svampe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.