Hej, vi håller på att isolerar en gammal platta och behöver jämna av ovanför. Vi har mätt av vissa punkter och landar på allt ifrån 3,5-7 cm i nivåskillnader ifrån önskad höjd efter att ha lagt ut frigolit, markduk, armeringsnät och vattenburen golvvärme. Ytan är ca 120 kvm och som sagt allt ifrån 3,5 till 7 cm i höjder. De nivåerna gör det extremt oekonomiskt att köra med flytspackel. Kan man ta det värsta med finbetong och därefter jämna av sista centimetern med flytspackel?

Eller finns det andra alternativ?

Det låter väl som ett vettigt alternativ.

AmatörsnickareNr1 AmatörsnickareNr1 skrev:
Hej, vi håller på att isolerar en gammal platta och behöver jämna av ovanför. Vi har mätt av vissa punkter och landar på allt ifrån 3,5-7 cm i nivåskillnader ifrån önskad höjd efter att ha lagt ut frigolit, markduk, armeringsnät och vattenburen golvvärme. Ytan är ca 120 kvm och som sagt allt ifrån 3,5 till 7 cm i höjder. De nivåerna gör det extremt oekonomiskt att köra med flytspackel. Kan man ta det värsta med finbetong och därefter jämna av sista centimetern med flytspackel?

Eller finns det andra al
Har ni lagt frigoliten på den gamla plattan och sedan enligt din beskrivning?

Detta skulle tyvärr ha gjorts innan , räknar du på spackel via säck eller spackel via pump bil ? Vart i landet är de

T Tompafix skrev:
Har ni lagt frigoliten på den gamla plattan och sedan enligt din beskrivning?
Hej Tompa, yes ångspärr mellan befintliga platta för att inte suga upp markfukt och därefter frigolit markduk (för att inte släppa igenom flytspackel osv), därefter armeringsnät och golvvärme (anledningen till att armeringsnätet hamnar i botten är pga man tydligen vill ha det när man väljer flytspackel, men det kan vi enkelt byta då vi endast lagt ut armering och golvvärme på ca 20 kvm)

R Rickard.lj skrev:
Detta skulle tyvärr ha gjorts innan , räknar du på spackel via säck eller spackel via pump bil ? Vart i landet är de
Hej Rickard, jag letar efter bästa ekonomiska och resultatsmässiga balansen baserat på de nuvarande förutsättningarna. Pumpbil är säkert lättare att få en större yta jämn fortare, säck tar väl längre tid och kan bli mer ojämnt kan jag tänka mig men man har möjlighet att rätta till saker som går snett fortare. Typ om frigolit skulle lyfta osv.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
AmatörsnickareNr1 AmatörsnickareNr1 skrev:
Hej Rickard, jag letar efter bästa ekonomiska och resultatsmässiga balansen baserat på de nuvarande förutsättningarna. Pumpbil är säkert lättare att få en större yta jämn fortare, säck tar väl längre tid och kan bli mer ojämnt kan jag tänka mig men man har möjlighet att rätta till saker som går snett fortare. Typ om frigolit skulle lyfta osv.
Absolut , dela in i flera zoner med avstängning list ,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.