När jag sökte på vinden efter läckage så såg jag att man byggt in murstocken i isolering ?

• Murstock inbyggd i isolering på vindsutrymme med synliga tegelstenar och gul isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en murad skorsten som gränsar till en svart takisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den brukar vara isolerad med stenull längst ner men sedan inget vidare upp genom tak.

Frågan är varför i hela friden man vill isolera in den goa värmen i murstocken istället för att låta den göra lite nytta på vinden??

Annars, visst, klä in murstocken så kråkorna får det varmt och skönt, bara det inte är någon brandfarlig isolering, för då måste den bort.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Frågan är varför i hela friden man vill isolera in den goa värmen i murstocken istället för att låta den göra lite nytta på vinden??

Annars, visst, klä in murstocken så kråkorna får det varmt och skönt, bara det inte är någon brandfarlig isolering, för då måste den bort.
Jag ska ta bort isolering under sommaren…

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M mattiplutt skrev:
Jag ska ta bort isolering under sommaren…
Det finns hopp om mänskligheten.

En anledning kan vara låga hetgastemperaturer i rökgaserna, eldar man med olja och rökgastemperaturen blir för låg kondenserar vatten och svavel som påverkar murbruket, så om man inte tycker att man behöver värme på vinden så kan det var en förklaring.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
N
Den behöver inte vara isolerad, men den behöver vara "slammad" med bruk.
Så den är tät.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.