44 549 läst ·
84 svar
45k läst
84 svar
Isolerab, varning för duktiga säljare
Tack och bock. Jag ifrågasätter inte men hur vet man att de är bra, certifiering? branschorg?B Bannerb skrev:
Deras gubbe var runt uppe och fotande men efter att ha läst recensioner om bilder som inte stämmer så är det väl risk att de är irrelevanta (såg ut som rätt vind och många bilder var mkt värre). Jag stod bara på stegen upp och tittade och tog några bilder (utan att veta riktigt vad som ska fotas). Ska försöka få till fler och bättre senare.
Btw, förutom att fota antar jag att det är viktigt att med en kniv eller ngt vasst trycka på trä för att kontrollera mögel/röta?
Vad som inte syns är att det ligger ca 15 cm kutterspån med glasfiberull/täcke(ovanpå) vilket är fel enligt dem (fukt stängs in).
Så ser mitt ut med, jag ska fixa det när jag ska göra takbyte planerat om 5 år underhåller så gott jag kan.H High_Fidelity skrev:Tack och bock. Jag ifrågasätter inte men hur vet man att de är bra, certifiering? branschorg?
Deras gubbe var runt uppe och fotande men efter att ha läst recensioner om bilder som inte stämmer så är det väl risk att de är irrelevanta (såg ut som rätt vind och många bilder var mkt värre). Jag stod bara på stegen upp och tittade och tog några bilder (utan att veta riktigt vad som ska fotas). Ska försöka få till fler och bättre senare.
Btw, förutom att fota antar jag att det är viktigt att med en kniv eller ngt vasst trycka på trä för att kontrollera mögel/röta?
Vad som inte syns är att det ligger ca 15 cm kutterspån med glasfiberull/täcke(ovanpå) vilket är fel enligt dem (fukt stängs
H High_Fidelity skrev:Tack och bock. Jag ifrågasätter inte men hur vet man att de är bra, certifiering? branschorg?
Vad som inte syns är att det ligger ca 15 cm kutterspån med glasfiberull/täcke(ovanpå) vilket är fel enligt dem (fukt stängs in).
Är ingen expert, kommer nog fler utlåtanden.
Moderator
· Stockholm
· 57 775 inlägg
Bilderna ser väl inte så anmärkningsvärda ut. Om nuvarande ägare är gamla, så låt det vara.
Jo, så sa de till mig åxå. Det stora jobbet är ju att ta bort gammal dålig isolering. Spruta nytt tror jag är det allra minsta. Så de vill man ska göra det skitigaste jobbet själv.H High_Fidelity skrev:
Eller kunde de fylla sin ull uppepå men det tycker jag är nästintill tjänstefel...
Kom igen nu, så här ser det ju ut på alla vindar i sverige.....
Att lite isolermattor skulle vara någon sorts tätskikt tror jag inte ett skit på. Isåfall skulle ju fukten stanna kvar i kutterspånet och denna skulle isåfall mögla. Jag antar att kuttret under isoleringen ser ut som nytt......
På en av bilderna är det väldigt svart, där finns det sannolikt ett läckage i taket som man behöver fixa. Det kan vem som helst göra. Fokusera på det och strunta i resten.
Att lite isolermattor skulle vara någon sorts tätskikt tror jag inte ett skit på. Isåfall skulle ju fukten stanna kvar i kutterspånet och denna skulle isåfall mögla. Jag antar att kuttret under isoleringen ser ut som nytt......
På en av bilderna är det väldigt svart, där finns det sannolikt ett läckage i taket som man behöver fixa. Det kan vem som helst göra. Fokusera på det och strunta i resten.
Jag fick en bra bild från dem. Men jag håller med om att det känns lite väl aggresivt att man ska skriva på ett avtal på plats. Min vind hade små anmärkningar. Men jag var mest intresserad utav deras ventilationslösning (Renson Healtbox 3.0) då jag bor i ett gammalt hus och ett FTX ingrepp skulle kosta minst det dubbla. De erbjöd ca 100k för ventilationen+mögelsanering på vinden (den delen var ca 5k). Då skulle det vara 5st från och tillufts ventiler med Healtbox installerat samt rör på vinden. Inget till första våningen i dagsläget då de sa att det räcker med ett frånlutfsventil i trappan för att suga ut från resten av bottenvåningen.
problemet är väl om det är ett gammalt hus utan nån form av ångspärr och sen ett tjockt lager gullfiber...MathiasS skrev:
Kom igen nu, så här ser det ju ut på alla vindar i sverige.....
Jag lyfte på några av gullfiberskivorna på min vind och det såg kanonfint ut under dem. Däremot hatar jag gullfiber av andra skäl, tycker det kliar så fort man ser denna isolering. Jag tror de helt klart är väldigt onyttiga att handskas med. Och jag ogillar att blanda organiskt material och dessa material som inte absorberar fukt utan på nåt sätt stoppar den... i teorin känns det riskfyllt om man har luftläckage genom dessa lager... men är det tätt så håller jag med, då är det förmodligen inget problem alls...
Jag satsar en talmeter på att det ser fint ut därunder ändå. Hade den där vinden stora fuktproblem skulle det synas på råsponten.J JohanLun skrev:
Annat kan det bli när en ny ung familj flyttar in med tre barn och vattenförbrukningen går från 50kubik till 200 om året - helt annan fuktbelastning.
Jag fick nyligen besök av en säljare från Isolerab för en besiktning av vår vind, med anledning av en misstänkt fuktproblematik.H Hedaxe skrev:Då det inte går att få fram några trovärdiga recensioner….
Jag hade nyligen besök av en trevlig försäljare från Isolerab som “besiktigade” vinden och snabbt konstaterade att den var i riktigt dåligt skick – mögel, muslort, getingbon, dålig isolering och bristande ventilation. Allt presenterades proffsigt i ett formulär med kryssrutor, och jag fick veta att hela vinden behövde åtgärdas. Mögelsanering, sprutisolera samt installera frånluft- och tilluftsventilation i huset. Prislappen: 130 000 kr. Om jag slog till snabbt kunde jag få 27 000 kr i rabatt då dom kunde samordna jobbet med några andra jobb dom hade i närheten.
När jag själv gick upp på vinden såg jag inget av muslort, bara gamla getingbon. Isoleringen såg ut att vara glasull, inte stenull. Ingen isolering låg mot takfoten, och bara ett mindre område hade synlig påväxt. Jag har aldrig haft problem med möss.
Jag bad om en tydlig prisuppdelning, men det kunde han inte ge. Däremot ville han att jag skulle skriva på direkt.
Själv landade jag i att det enda jag behöver är bättre ventilation och eventuellt lokal mögelbehandling.
Försäljaren var väldigt trevlig – men jag undrar hur många pensionärer som köper hela paketet utan att ifrågasätta. Det kan säkert bli fint, men det är mycket pengar för något som kanske inte ens behövs….
Säljaren upptäckte "vitt mögel" och "svart mögel" och hävdade att situationen var farlig och att det fanns en risk för att taket snabbt skulle försämras. Denna larmande ton användes som ett medel för att skapa panik och stressa fram ett köpbeslut.
**Aggressiv och oprofessionell försäljningsmetod**
Försäljningsstrategin var extremt aggressiv. Säljaren betonade att det var bråttom att skriva på för att kunna ta del av en tidsbegränsad "rabatt"
Säljaren insisterade på att vi behövde ett dyrare och mer omfattande ventilationssystem, och menade att det var nödvändigt för vår villa. Säljaren ljög specifikt om det billigare och tillräckliga systemet genom att hävda att det inte skulle fungera för vår villa, trots att det skulle ha klarat av husets behov inklusive inkopplade ventilationsdosor.
Tveksam ventilationslösning: Försäljaren föreslog en märklig lösning med frånluft i sovrummen, men ville utesluta badrum och kök– de utrymmen som har högst fuktbelastning och störst behov av frånluft.
Otydlig Offert och Hög Kostnad
Det föreslagna systemet skulle kosta 130 000 kr före ROT-avdrag. Offerten som presenterades saknade grundläggande information:
* Detaljerade prisuppgifter (vad de olika delarna kostar).
* Exakta namn och specifikationer på de föreslagna systemen.
Hela upplevelsen var präglad av att snabbt tjäna pengar, där kundens bästa lösning och tydlighet helt ignorerades. Säljaren informerade inte om ångerrätten osv. Jag avråder bestämt från att ingå affärer med detta företag
Hej , Jag fick besöket ett år sen och gick med deras förslag eftersom jag hade som du nämnde mögel och fukt i vinden. Köpte även sanering av mögel, nu efter 1 år , mögel är tillbakaM Markus Takkinen skrev:Jag fick nyligen besök av en säljare från Isolerab för en besiktning av vår vind, med anledning av en misstänkt fuktproblematik.
Säljaren upptäckte "vitt mögel" och "svart mögel" och hävdade att situationen var farlig och att det fanns en risk för att taket snabbt skulle försämras. Denna larmande ton användes som ett medel för att skapa panik och stressa fram ett köpbeslut.
**Aggressiv och oprofessionell försäljningsmetod**
Försäljningsstrategin var extremt aggressiv. Säljaren betonade att det var bråttom att skriva på för att kunna ta del av en tidsbegränsad "rabatt"
Säljaren insisterade på att vi behövde ett dyrare och mer omfattande ventilationssystem, och menade att det var nödvändigt för vår villa. Säljaren ljög specifikt om det billigare och tillräckliga systemet genom att hävda att det inte skulle fungera för vår villa, trots att det skulle ha klarat av husets behov inklusive inkopplade ventilationsdosor.
Tveksam ventilationslösning: Försäljaren föreslog en märklig lösning med frånluft i sovrummen, men ville utesluta badrum och kök– de utrymmen som har högst fuktbelastning och störst behov av frånluft.
Otydlig Offert och Hög Kostnad
Det föreslagna systemet skulle kosta 130 000 kr före ROT-avdrag. Offerten som presenterades saknade grundläggande information:
* Detaljerade prisuppgifter (vad de olika delarna kostar).
* Exakta namn och specifikationer på de föreslagna systemen.
Hela upplevelsen var präglad av att snabbt tjäna pengar, där kundens bästa lösning och tydlighet helt ignorerades. Säljaren informerade inte om ångerrätten osv. Jag avråder bestämt från att ingå affärer med detta företag
Chat gpt har ingen egen kunskap utan sammanställer av vad den hittar på nätet. Om det är ett mindre företag finns inte mycket mer än det företaget själv skrivit om sig, alltså positivt.H Hedaxe skrev:Jag bad chat gpt att kolla recensioner på företaget. Jag har inte kollat själv. Jag tycker att det är tveksamt med bara 7 recensioner 🥴. Chat gpt menar att det är ett stort företag som har haft en stor utveckling. Läste också om det i en annan tråd här på forumet.
CHATgpt: ”På Isolerabs egna lokala webbplatser (Dalarna, Stockholm, Västerås, Uppsala), berättar de stolt om “kundrecensioner” och “tidigare kunders erfarenheter” utan att visa detaljerade omdömen.
På Reco.se finns de under kategorin isolering med “7 utmärkelser”, men inga öppna recensioner visas offentligt.
Om Reco: plattformen arbetar enligt sina egna riktlinjer för verifierade omdömen, men i branschforum diskuteras ibland att omdömen kan vara vinklade – särskilt de som inbjudits av företagen själva.
Slutsats: Kundnöjdhet (7 omdömen) verkar god, även om oberoende kundomdömen i detalj saknas publicly.”