44 549 läst ·
84 svar
45k läst
84 svar
Isolerab, varning för duktiga säljare
Nu tyckte jag inte att de lurade mig, men metoden att vilja få en att skriva på ett luddigt avtal väldigt snabbt för att få ett "lägre" pris är ju tveksamt.H hempularen skrev:Jo så är det säkert, MEN om de gör katastrofdåliga jobb så borde det finnas nåfra dåliga omdömen om dem. Så jag gissar att om man faktiskt behöver få vinden isolerad, så kanske de är OK att anlita. Prtoblemet ligger väl då mer i att de verkar gå runt och med tvivelaktiga metoder lura gamla människor att köpa deras tjänster.
Problemet tror jag är att det är enormt svårt för folk att veta om jobbet är bra gjort eller ej. Det kanske man vet efter 5-10 år om man fått problem med fukt och mögel.
Recensionerna verkar vara gjorda strax efter arbetet är klart. Om man inte klantat sig enormt, gjort jobbet i tid, utan att skräpa ned. Och kunden inte tycker att arbetskostnad per faktiskt arbetad timme var för hög (som ju några faktiskt kommenterat) så är det nog svårt att få skitdåliga betyg.
Ofta tycker man ju det man köpt är bra, man bekräftar sina egna val. Det är sällan man direkt efter installation skriver "isoleringen var helt onödig, jag hade nog inga problem med mögel innan, jag tror inte jag kommer spara någon energi på detta" (för då hade man ju inte köpt).
Vore mer intressant om de som fått en besiktning, men INTE köpt skrev ett betyg, men jag har inte blivit uppmanad att recencera själva besiktningen, men det kanske jag ska göra trots allt?
Grok sammanfattar företaget så här:H Hedaxe skrev:Jag bad chat gpt att kolla recensioner på företaget. Jag har inte kollat själv. Jag tycker att det är tveksamt med bara 7 recensioner 🥴. Chat gpt menar att det är ett stort företag som har haft en stor utveckling. Läste också om det i en annan tråd här på forumet.
CHATgpt: ”På Isolerabs egna lokala webbplatser (Dalarna, Stockholm, Västerås, Uppsala), berättar de stolt om “kundrecensioner” och “tidigare kunders erfarenheter” utan att visa detaljerade omdömen.
På Reco.se finns de under kategorin isolering med “7 utmärkelser”, men inga öppna recensioner visas offentligt.
Om Reco: plattformen arbetar enligt sina egna riktlinjer för verifierade omdömen, men i branschforum diskuteras ibland att omdömen kan vara vinklade – särskilt de som inbjudits av företagen själva.
Slutsats: Kundnöjdhet (7 omdömen) verkar god, även om oberoende kundomdömen i detalj saknas publicly.”
” Isolerab framstår som ett etablerat företag med många nöjda kunder, certifiering och en lång historik, vilket tyder på seriositet. De får beröm för snabbhet, professionalism och effektiva lösningar. Samtidigt finns kritik om brist på transparens i offerter, potentiellt överdrivna besiktningsresultat och en känsla av att säljmetoder kan vara påträngande. ”
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Verisure var hemma hos mig och försökte sälja inbrottslarm. Jag har inbrottslarm, och dekaler utan något skräpföretags namn på, dvs. inget sector alarm, verisure eller liknande.Mats-S skrev:
När jag sa till säljaren att nej tack, vi har redan inbrottslarm, så kollade han snabbt på dörrkarmen och sa att ett riktigt inbrottslarm måste ha magnetkontakt på entrédörren och det hade jag inte enligt honom. Han hade inte den blekaste aning om att magnetkontakter kan vara infällda
De var hos oss för ett tag sedan. Faktiskt två olika säljare inom en vecka och båda använde sig av frasen ”Just nu är det många i ditt område vi gör jobb hos så därför får du ett specialpris”
Haha ja eller hur. Står inte en Isolerab bil någonstans i området 😂
Nej, mig får de inte sälja till. Jag har koll på hur vinden mår.
Haha ja eller hur. Står inte en Isolerab bil någonstans i området 😂
Nej, mig får de inte sälja till. Jag har koll på hur vinden mår.
Glöm inte att chat gpt visar bara vad den hittar. Är det mest fejkrecensioner så hittar den just det, gör ingen analys av företaget i sig.H Hedaxe skrev:Jag bad chat gpt att kolla recensioner på företaget. Jag har inte kollat själv. Jag tycker att det är tveksamt med bara 7 recensioner 🥴. Chat gpt menar att det är ett stort företag som har haft en stor utveckling. Läste också om det i en annan tråd här på forumet.
CHATgpt: ”På Isolerabs egna lokala webbplatser (Dalarna, Stockholm, Västerås, Uppsala), berättar de stolt om “kundrecensioner” och “tidigare kunders erfarenheter” utan att visa detaljerade omdömen.
På Reco.se finns de under kategorin isolering med “7 utmärkelser”, men inga öppna recensioner visas offentligt.
Om Reco: plattformen arbetar enligt sina egna riktlinjer för verifierade omdömen, men i branschforum diskuteras ibland att omdömen kan vara vinklade – särskilt de som inbjudits av företagen själva.
Slutsats: Kundnöjdhet (7 omdömen) verkar god, även om oberoende kundomdömen i detalj saknas publicly.”
Släpp aldrig in Dem!H Hedaxe skrev:Då det inte går att få fram några trovärdiga recensioner….
Jag hade nyligen besök av en trevlig försäljare från Isolerab som “besiktigade” vinden och snabbt konstaterade att den var i riktigt dåligt skick – mögel, muslort, getingbon, dålig isolering och bristande ventilation. Allt presenterades proffsigt i ett formulär med kryssrutor, och jag fick veta att hela vinden behövde åtgärdas. Mögelsanering, sprutisolera samt installera frånluft- och tilluftsventilation i huset. Prislappen: 130 000 kr. Om jag slog till snabbt kunde jag få 27 000 kr i rabatt då dom kunde samordna jobbet med några andra jobb dom hade i närheten.
När jag själv gick upp på vinden såg jag inget av muslort, bara gamla getingbon. Isoleringen såg ut att vara glasull, inte stenull. Ingen isolering låg mot takfoten, och bara ett mindre område hade synlig påväxt. Jag har aldrig haft problem med möss.
Jag bad om en tydlig prisuppdelning, men det kunde han inte ge. Däremot ville han att jag skulle skriva på direkt.
Själv landade jag i att det enda jag behöver är bättre ventilation och eventuellt lokal mögelbehandling.
Försäljaren var väldigt trevlig – men jag undrar hur många pensionärer som köper hela paketet utan att ifrågasätta. Det kan säkert bli fint, men det är mycket pengar för något som kanske inte ens behövs….
Pratar du med en säljare av tak är ditt tak otjänligt och kan rasa ner på din familj vilken dag som helst.H Hedaxe skrev:Då det inte går att få fram några trovärdiga recensioner….
Jag hade nyligen besök av en trevlig försäljare från Isolerab som “besiktigade” vinden och snabbt konstaterade att den var i riktigt dåligt skick – mögel, muslort, getingbon, dålig isolering och bristande ventilation. Allt presenterades proffsigt i ett formulär med kryssrutor, och jag fick veta att hela vinden behövde åtgärdas. Mögelsanering, sprutisolera samt installera frånluft- och tilluftsventilation i huset. Prislappen: 130 000 kr. Om jag slog till snabbt kunde jag få 27 000 kr i rabatt då dom kunde samordna jobbet med några andra jobb dom hade i närheten.
När jag själv gick upp på vinden såg jag inget av muslort, bara gamla getingbon. Isoleringen såg ut att vara glasull, inte stenull. Ingen isolering låg mot takfoten, och bara ett mindre område hade synlig påväxt. Jag har aldrig haft problem med möss.
Jag bad om en tydlig prisuppdelning, men det kunde han inte ge. Däremot ville han att jag skulle skriva på direkt.
Själv landade jag i att det enda jag behöver är bättre ventilation och eventuellt lokal mögelbehandling.
Försäljaren var väldigt trevlig – men jag undrar hur många pensionärer som köper hela paketet utan att ifrågasätta. Det kan säkert bli fint, men det är mycket pengar för något som kanske inte ens behövs….
Pratar du med en taktvättare/målare så har de aldrig sett ett tak i bättre skick! Är det nylagt?
Är du orolig så ta in en oberoende besiktningsman. Kostar lite men någonstans ska någon har pengar.
Produkter som diskuteras: "taktvättare"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
För dörrförsäljare har man ganska bra ångerrätt.
Om du vill backa avtalet så borde det gå att säga upp fortfarande - speciellt om de inte informerat om ångerrätten.
Om du vill backa avtalet så borde det gå att säga upp fortfarande - speciellt om de inte informerat om ångerrätten.
nu är jag inte TS här, vet inte om denna var menad för mig eller TS. Jag sade att om de löste ta bort gammal isolering och lägga nytt golv så var jag ok med priset, men att jag ville ha det i avtalet. De har inte kunnat presentera någon sådan offert eller avtal att skriva på, han ville få mig att skriva på och lägga på detta efter. Jag är gift med en fd advokat (som arbetar med annat nu) så skulle de jävlas just med mig så tror jag de har lite otur. Min fru fick se på avtalet och suckade och sa att det är trist att det ser ut så här och vi kom fram till att det inte är aktuellt beställa nåt. Sen tror jag att man får räkna med att inte kunna få "korrekta" avtal på många jobb man gör hemma, men då är det förhoppningsvis mer trasparent. Jag har aldrig köpt nåt med fast pris utan bara löpande räkning. Då får man agera direkt och behöver inte tjafsa om vad man kom överens om.rotbackarn skrev:
Bästa sättet att värja sig mot dessa påstridiga skojare är att aldrig släppa in dom överhuvudtaget! Jag får i snitt ett samtal i veckan av sådana som erbjuder sig att kontrollera mitt tak "då dom ändå befinner sig just i mitt område". Jag avslutar dessa samtal riktigt snabbt. Och är dom envisa och försöker komma med frågor för att hålla samtalet igång så säger jag bara adjö (i bästa fall) och lägger på.
Samma sak är det med alla de som vill kontrollera avloppsrören.
Bättre att man själv tar initiativet till att utföra dessa kontroller när och om man tycker att det kan vara på tiden. Och då tar man i lugn och ro fram lämpliga företag som man kunnat kolla referenserna på.
Hoppas TS nobbar denna offertgivare och väljer ett annat och förhoppningsvis seriöst företag.
Samma sak är det med alla de som vill kontrollera avloppsrören.
Bättre att man själv tar initiativet till att utföra dessa kontroller när och om man tycker att det kan vara på tiden. Och då tar man i lugn och ro fram lämpliga företag som man kunnat kolla referenserna på.
Hoppas TS nobbar denna offertgivare och väljer ett annat och förhoppningsvis seriöst företag.
Försäljarens jobb är att lura folk att köpa produkter de inte behöver. Klart de är trevliga då det ökar chansen att lura kunden.H Hedaxe skrev:
Med tanke på alla försäljare som trakasserar folk i tid och otid så är jag förvånad att folk går på deras skitsnack. Själv har jag slutat svara på samtal ifall numret är okänt. I 99 fall av 100 är det en försäljare och vill någon något viktigt så skickar de ett sms.
Skulle aldrig ens komma på tanken på att släppa in nån nasare som knackar på dörren, det är ju nästan en garanti om att det är ett skumraskföretag typ asfaltsläggare eller liknande. Finns väl inga seriösa företag som skickar runt folk att knacka dörr.
Trådlyft, hur hittar man en bra oberoende besiktningsman?
Isolerab hade sålt in sig hos mina föräldrar, jag råkade vara på plats vid besök men fick ingen bra känsla.
Det finns helt klart grader av mögel och ev tveksam gammal isolering men frågan är vad som ska göras.
Föräldrarna har inte kunskap och är gamla, jag har inte kunskap och tid, vart kan man vända sig för oberoende råd? Nån som inte har egenintresse av att sälja in vare sig den ena eller andra metoden.
Isolerab hade sålt in sig hos mina föräldrar, jag råkade vara på plats vid besök men fick ingen bra känsla.
Det finns helt klart grader av mögel och ev tveksam gammal isolering men frågan är vad som ska göras.
Föräldrarna har inte kunskap och är gamla, jag har inte kunskap och tid, vart kan man vända sig för oberoende råd? Nån som inte har egenintresse av att sälja in vare sig den ena eller andra metoden.
H High_Fidelity skrev:Trådlyft, hur hittar man en bra oberoende besiktningsman?
- Sustera Sweden
- Husbesiktningar Sverige AB
- Risberg AB (Trygg Husbesiktning)
- Husbesiktning Stockholm (BBS AB)
- Inspektio
- Anticimex
- OBM Gruppen
Kan du inte ta lite bilder så har du kunskap i gruppen annars.