Hej!
För ett tag sedan provade jag en termograferingsutrustning hemma i min villa från 1964. En tydlig slutsats av den undersökningen blev att det är kallt i vägg-/takvinkeln. En idè jag fick då är att värmeekonomin möjligen relativt enkelt kan förbättras genom att lägga en “krans” av exempelvis rockwool utefter sidorna på huset uppe på vinden. En vind som annars är isolerad med träspån. Bra idè, för riskfyllt för husets väl ovh ve, eller rent av ingen direkt märkbar skillnad?
Det är viktigt att komma ihåg att det mest sannolikt inte finns någon avsedd diffusionsspärr att tala om på den varma sidan i huset. En ytterligare isoleringsåtgärd av vinden kan ju ev. leda till att det blir kallare där uppe, och därigenom förstǎrker man den generella kondensrisken på vinden. Vilket i så fall skulle kunna ge en problematik med fukt och mögel på sikt. Ja, vad tror ni helt enkelt
?!
Med vänlig hälsning!
Frej
För ett tag sedan provade jag en termograferingsutrustning hemma i min villa från 1964. En tydlig slutsats av den undersökningen blev att det är kallt i vägg-/takvinkeln. En idè jag fick då är att värmeekonomin möjligen relativt enkelt kan förbättras genom att lägga en “krans” av exempelvis rockwool utefter sidorna på huset uppe på vinden. En vind som annars är isolerad med träspån. Bra idè, för riskfyllt för husets väl ovh ve, eller rent av ingen direkt märkbar skillnad?
Det är viktigt att komma ihåg att det mest sannolikt inte finns någon avsedd diffusionsspärr att tala om på den varma sidan i huset. En ytterligare isoleringsåtgärd av vinden kan ju ev. leda till att det blir kallare där uppe, och därigenom förstǎrker man den generella kondensrisken på vinden. Vilket i så fall skulle kunna ge en problematik med fukt och mögel på sikt. Ja, vad tror ni helt enkelt
Med vänlig hälsning!
Frej
Kommer alltid vara kallare i vägg/takanslutningen. Om du menar att lägga isolering ovanpå sågspånet så det täpper till luftspalten så är det nog ingen bra idé. Och att bara ersätta en liten del av sågpsånet med isolering ser jag inte som någon idé heller.
Jag tror det är relativt lugnt att isolera hela vinden så länge du inte lägger dit alltför mycket isolering och att du använder hygroskopisk isolering. Lite kondens och mögelprickar är inte hela världen, det kommer man nästan aldrig ifrån med modernt isolerade vindar.
Viktigt är att du har undertryck i huset, självdrag funkar oftast inte så mekaniskt frånluft behövs.
Jag tror det är relativt lugnt att isolera hela vinden så länge du inte lägger dit alltför mycket isolering och att du använder hygroskopisk isolering. Lite kondens och mögelprickar är inte hela världen, det kommer man nästan aldrig ifrån med modernt isolerade vindar.
Viktigt är att du har undertryck i huset, självdrag funkar oftast inte så mekaniskt frånluft behövs.
Klicka här för att svara

