2 032 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Isolera vind, besparing?
Har ett enplans-hus från 1965, 120 kvm med självdrag utan ångspärr. Det är isolerat med 120 mm mineralull och golvspånskiva ovanpå.
Går det bra att lägga ny isolering på golvspånskivorna och hur tjockt bör jag lägga.
Vad blir besparingen på detta isåfall?
Går det bra att lägga ny isolering på golvspånskivorna och hur tjockt bör jag lägga.
Vad blir besparingen på detta isåfall?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Troligen kan du lägga ull ovanpå skivorna, men det blir ju svårare att kontrollera OM du skulle få problem med att det organiska materialet möglar, så bättre är att ta bort dom.F frasses skrev:
Om du lägger på "mycket" så bör du kanske egentligen sätta in en ångbroms.
Jag skulle gissa att dubblar du nuvarande isolering så kan miljön uppe på kallvinden ändras rätt mcyket, så du bör iaf hålla koll de kommande åren och mäta fuktigheten
Besparingen är omöjlig att svara på skulle jag säga. Beror ju mycket på övrig isolering, fönster, drag mm: "Litegrann" till "en hel del" är nog svaret
Jag har lagt ytterligare 95mm på de 95mm vi hade i vårt 70-tals hus. Jag har bara kunna komplettera med ångbroms på en del (över badrummet) men har en lucka upp på vinden och håller koll. Som värst har fukthalten varit precis under 75% (det kan ju ske tillfällig pga uteluft också), men normalt ligger det mycket lägre - men jag håller koll som sagt och hitills (efter 3 år) har jag inte sett ngn synlig påväxt.
Ligger luftfuktigheten på >75% över tid så ökar risken för påväxt signifikant.
Klicka här för att svara