Jag håller på att förbereda vinden för att tillägsisoleras.
Idag ligger det 15-20 cm kutterspån på vinden.
Huset värms med fjärrvärme och vi har en årsförbrukning på ca 20 000 kwh per år för värmen och 4000 för hushållselen.

Huset är byggt 1962, enplan med källare, 88 kvm boyta. Fönstren är nya.

Firman som ska isolera rekomenderade 30-35 cm cellulosa uppepå spånet.

Hur mycket kommer jag sänka mina uppvärmningskostnader tror ni?

Vilka besparingar har ni som redan tillägsisolerat gjort?

Claes Sörmland
Testa energikalkylen hos Energimyndigheten:

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/sv/smahus/

Jag knappade in dina värden från trådstarten och det gav att du borde a en förbrukning strax över 20000 kWh per år beroende på hushållselen.

Besparingen när man klickar i alternativet tilläggsisolera vind blir kring 1500 kWh per år i besparing.

S
Martin Granqvist skrev:
Jag håller på att förbereda vinden för att tillägsisoleras.
Idag ligger det 15-20 cm kutterspån på vinden.
Huset värms med fjärrvärme och vi har en årsförbrukning på ca 20 000 kwh per år för värmen och 4000 för hushållselen.

Huset är byggt 1962, enplan med källare, 88 kvm boyta. Fönstren är nya.

Firman som ska isolera rekomenderade 30-35 cm cellulosa uppepå spånet.

Hur mycket kommer jag sänka mina uppvärmningskostnader tror ni?

Vilka besparingar har ni som redan tillägsisolerat gjort?
Du kommer att göra vinden avsevärt mycket kallare. Det kan innebära fuktproblem, det måste man alltid ha med i tanken när man tilläggsisolerar vinden. I vårt hus tilläggsisolerades vinden före jag köpte det. 2 år efter isoleringen hade vinden gått från att vara mögelfri till att insidan av yttertaket var heltäckt med svartmögel.

Bump.

Tackar såklart för råd om ventilation mm. Men jag undrade något annat. Ingen som har egna siffror på besparing?

Jag har gjort motsvarande jobb i vårt hus och det innebar ungefär att vår årsförbrukning av pellets sjönk med en pall. Så på tre år har det betalat igen sig ungefär.
För vår del spelade det mindre roll, då det framförallt var för komfortens skull. Ovanvåningen i huset var som en bastu på sommaren och som en frysbox på vintern. Nu är det jämn temperatur året runt och övertemperaturerna på sommaren slipper vi.

• Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Vad gjorde ni mer än att isolera mellanbjälklaget?

Location skrev:
Jag har gjort motsvarande jobb i vårt hus och det innebar ungefär att vår årsförbrukning av pellets sjönk med en pall. Så på tre år har det betalat igen sig ungefär.
För vår del spelade det mindre roll, då det framförallt var för komfortens skull. Ovanvåningen i huset var som en bastu på sommaren och som en frysbox på vintern. Nu är det jämn temperatur året runt och övertemperaturerna på sommaren slipper vi.

Bump

Tilläggsisolerade ca 60 m2 av 180 m2 bostadsyta. Från ca 20 cm glasfiberull till 30 cm. (Mattor med vindskyddspapp ovanpå.)
Märktes absolut inte ett enda dugg på elräkningen (direktverkande el). Märktes heller inte ett dugg vad gäller komfort eller värmebehov i den byggnadsdelen.

Jag gjorde inget mer än att spruta ekofiber 30 cm på vinden. Saken är ju att det gick från i stort sett obefintlig isolering, som högst var det 15 cm sågspån, men det hade sjunkit undan på jättemånga ställen. Fyllde i snedtaken också uppifrån vinden, minns inte hur mycket de fick i, men det var mer än de trodde. Så från att ha 15 cm isolering här och var till att ha ett jämnt lager på 45 cm. Därmed skillnaden tänker jag - en hålig mössa eller en jämn och fin mössa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.