Har några ventiler i källaren som går igenom väggen utan direkt isolering. Är en gammal fällucka och ventilgaller utåt. Osäker på om det är det som kallas friskluftsventiler.
Nu när hösten kommer vill vi försöka isolera så det inte drar in en massa kalluft, samtidigt som man inte vill sabba ventilernas funktion.
I pannrummet har förre ägaren gjort nån temporär lösning genom att lägga nån liten rulle skumplast eller glasull i en plastpåse och kilat in i ventilen och tryckt dit två kartongbitar på vardera sida och en frigolitbit in mot rummet.
Jag tänkte att man skulle göra nått liknande i övriga ventiler, eller är det helt galet? Vet inte vad det är för lösning han gjort runt om ventilen i pannrummet dock, spikat fast nån träskiva och nån lucka istället för ventilgaller...
Nu när hösten kommer vill vi försöka isolera så det inte drar in en massa kalluft, samtidigt som man inte vill sabba ventilernas funktion.
I pannrummet har förre ägaren gjort nån temporär lösning genom att lägga nån liten rulle skumplast eller glasull i en plastpåse och kilat in i ventilen och tryckt dit två kartongbitar på vardera sida och en frigolitbit in mot rummet.
Jag tänkte att man skulle göra nått liknande i övriga ventiler, eller är det helt galet? Vet inte vad det är för lösning han gjort runt om ventilen i pannrummet dock, spikat fast nån träskiva och nån lucka istället för ventilgaller...
Ska se om jag hittar nått lämpligt material. Jag hittade en säck med nån slags skumgummi (?) tror jag, i vindsänden. Det ligger flera inplastade rullar med vad jag tror är glasull också.Staffan2000 skrev:
Vet inte om förre ägaren hade tänkt använda det till något, lägga på vinden eller gud vet jag. Taket är ju nyligen omlagt. Isolerat vindsgolv med mängder med sågspån som fastnar typ överallt....
Skulle ju haft dit ett ventilgaller istället, det ser ju förjävla tokigt ut med den där trädörren och hemsnickeriet de gjort.
Gallret som låg inne i pannrummet är dock för litet, antar att det måste muras in eller hur man gör? Är lite novis när det gäller husägande, liksom att hitta rätt ord för alla saker.
Jag antar du menar att du vill att luckan är bättre isolerad när den är helt stängd? För det är ju svårt att stoppa kalluft med öppen ventil =)B bradgard skrev:Har några ventiler i källaren som går igenom väggen utan direkt isolering. Är en gammal fällucka och ventilgaller utåt. Osäker på om det är det som kallas friskluftsventiler.
Nu när hösten kommer vill vi försöka isolera så det inte drar in en massa kalluft, samtidigt som man inte vill sabba ventilernas funktion.
.
Uppvärms med elpanna och vattenradiatorer. Det är nog självdrag för sitter inga fläktar eller annat på.Demmpa skrev:
------------------------------
Så här såg det ut i påsen jag tog ner från vinden. Ser ganska poröst ut, tror humlorna haft det som bo då det surrade i påsen på sommaren.... Osäker på om det är glasull eller nån annan mineralull (samma sak kanske...)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



