5 787 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Isolera ventilationsrör vind
Tjo,
Ny här på forumet och fråga om råd.
Jag har ett 1-planshus med Nocktak och har FTX ventilation, men har endel isolering på rören som är rätt dålig.
Vad är det för något man ska isolera rören med? De ligger fritt ovanpå takstolarna. Det är 80/100 rör.
Det har varit glasfiberisolering med typ papp a la 1979/80 när det installerades!
Tacksam för alla svar!
Ny här på forumet och fråga om råd.
Jag har ett 1-planshus med Nocktak och har FTX ventilation, men har endel isolering på rören som är rätt dålig.
Vad är det för något man ska isolera rören med? De ligger fritt ovanpå takstolarna. Det är 80/100 rör.
Det har varit glasfiberisolering med typ papp a la 1979/80 när det installerades!
Tacksam för alla svar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur ligger ventilationsrören, längs med eller tvärs över takstolarna?
Idé-exempel:
I vårt hus ligger rören från FTX-aggregatet i "kattvinden" på ena sidan längs hela huset.
Sedan går de tvärs över nere i bjälklagsisoleringen mellan takstolarna, för att nå alla rum.
De rör som går i "kattvinden" har vi isolerat med 500 mm lösull, som sprutades dit samtidigt som vi isolerade vindsbjälklaget i ett nybyggt litet stall.
Enkelt och effektivt
Med "kattvind" menar jag alltså utanför stödbenen på takstolarna.
Idé-exempel:
I vårt hus ligger rören från FTX-aggregatet i "kattvinden" på ena sidan längs hela huset.
Sedan går de tvärs över nere i bjälklagsisoleringen mellan takstolarna, för att nå alla rum.
De rör som går i "kattvinden" har vi isolerat med 500 mm lösull, som sprutades dit samtidigt som vi isolerade vindsbjälklaget i ett nybyggt litet stall.
Enkelt och effektivt
Med "kattvind" menar jag alltså utanför stödbenen på takstolarna.
Hej,KnockOnWood skrev:
Hur ligger ventilationsrören, längs med eller tvärs över takstolarna?
Idé-exempel:
I vårt hus ligger rören från FTX-aggregatet i "kattvinden" på ena sidan längs hela huset.
Sedan går de tvärs över nere i bjälklagsisoleringen mellan takstolarna, för att nå alla rum.
De rör som går i "kattvinden" har vi isolerat med 500 mm lösull, som sprutades dit samtidigt som vi isolerade vindsbjälklaget i ett nybyggt litet stall.
Enkelt och effektivt
Med "kattvind" menar jag alltså utanför stödbenen på takstolarna.
Rören ligger ovanpå takstolarna och det är golv byggt strax över takstolarna, så lösull fungerar tyvärr inte. Så jag behöver något jag kan sätta fast på själva rören!
Är det risk för kondens? Isf ska du isolera med lamellmatta och tejpa allt med alutejp samt dra najtråd runt så att det inte släpper.
Annars gör du som det är nämnt ovan, nätmatta och sy ihop den med najtråd.
Annars gör du som det är nämnt ovan, nätmatta och sy ihop den med najtråd.
Klicka här för att svara
