Jag skulle behöva ljudisolera väggarna i mitt rum då man kan knappt prata i normal ton utan att det hörs utifrån och tvärtom om man pratar utanför rummet och då mitt rum ligger intill hallen och vardagsrummet är det ganska störigt. Men kan man på något sätt ljudisolera utan att behöva riva ner väggarna? Skulle ju kanske kunna bygga på nya väggar på de som jag har men det känns också som mycket jobb och tid... då skulle jag lika gärna kunna riva dem ist.
Läste om något som kallas skumsprutning... för och nackdelar med det?
Kan tillägga att det är ett gammalt hus jag bor i.

Redigerat:
  • Gilla
jonket85
  • Laddar…
vad är gammalt då? Även om det nu går att spruta in isolering så lär man ju ändå frilägga så man vet hur och var man sprutar in. Är det så "öppet" som du menar så borde det rimligen vara kallt av samma orsak också?

Kan ju inte vara särskilt mycket isolering då det blir lätt kallt särskilt på vintern och då man hörs så tydligt genom väggarna. Vi rev en sida av en vägg i ett annat rum bredvid för att liksom öppna upp och jag tror den väggen inte hade någon isolering öht utan det var bara två väggar och reglar emellan. Och då genom det arbetet kanske man vet då ungefär vart man spruta in då man såg hur det såg ut.

jag skulle nog riva insidan och isolera manuellt. Detta förutsätter ju då att det är en regelstomme och inget äldre plank/timmerhus.........

Fast det är ett äldre plank/timmerhus... tror det iaf.

Om jag förstår det rätt så gäller det rumsavskiljande väggar inomhus. Bäst ljudisolering får du om du har plats för dubbla regelstommar / saxade reglar och gips på utsidan av resp. vägg. Facken fyller du med löst packad isolering, tex Flexibatts el. motsvarande.

Om du av utrymmesskäl eller annan anledning inte kan göra detta kan du ändå förbättra enkelväggens ljudisolering.

Är väggen uppförd utan isolering i regelfacken och har tex. en mjuk träfiberskiva som ytskikt kan du göra på följande sätt.

Öppna upp ena väggsidans regelfack med tigersåg. Fyll med isolering. Skruva tillbaka det utsågade "locket", foga noggrant i alla skarvar och gipsa sedan med förskjutna skarvar.

Desto fler lag gips desto bättre ljudisolering. Tänk dock på att alla genomföringar, dörrar etc. behöver följa med den nya väggen i ljudisloering (Rw). Även tak och golv kommer sätta sina begränsingar. Se bif. bilder hur du skulle kunna göra:

Isolering av regelfack 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering av regelfack 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom också ihåg att värmebalansen i rummet kommet att förändras när du får isolering i facken.
Jag vill också nämna att fog- eller isolerskum aldrig ska användas i ljudisolerande konstruktioner.

Hoppas detta kan hjälpa dig.

// Björn

Redigerat:
  • Gilla
Niklas8605
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.