Jag har för avsikt att isolera väggar och tak i vår friggebod på landet. Jag har lite svårt att få tummen ur och skulle behöva en kick-start där jag eliminerar de mest grundläggande och banala frågorna. Som ni ser på frågeställningen så är jag inte särskilt kunnig på området. Målet är att isolera stugan för en jämnare och mer behaglig temperatur under sommartid. Just nu blir det som en bastu i stugan när det är soligt ute medan det blir fuktigt och kallt på nätterna.

Stugan är en sk. ”Solbostuga” och är 13,4m2 stor. (bilden är ej på vår stuga)

Solbo1_3775klarCMYK.jpg

1) Vilket material ska det vara i träreglarna?
2) Vilket material ska det vara på isolering?
3) Ska reglerna ha något särskilt mått? Tänkte om det finns något som är standard?
4) Ska det vara något särskilt avstånd mellan reglarna? Tänkte om det finns något som är standard?
5) Ska man ”lägga” en regel längs med golvet, eller ska reglarna fästas direkt i golvet?
6) OM man ska ha en regel längs golvet, ska det då ligga någon papp under denna? Har läst mig till det på vissa ställen.
7) Ska det bara vara isolering i ”facken”? På vissa ställen har jag läst att man ska ha en ”isoleringsskiva” av något slag direkt mot ytterväggen och SEN lägger man isolering?
8) Hur ska reglarna fästas i vägg och i varandra? Vinkeljärn eller skruv direkt i vägg och golv?
9) Jag har även läst mig till att man ska tänka på någon form av luftspalt? Hur skapar jag en sådan?
10) Hur bör jag tänka när det gäller ventilation? Ska jag tänka enligt "självdragsprincipen där"?

Jag tror vi börjar så, så kommer jag säkert bygga på med fler frågor i nästa steg

Tack på förhand

Inga svar vad det verkar :( Kanske var lite för många frågor på en gång?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.