Har ett förråd på nya fastigheten som ej är färdigställt från tidigare ägare, och jag funderar lite kring hur jag ska isolera det invändigt.
Väggarna består bara av råspont, ingen vindpapp eller liknande som ni ser på bilden. Ska jag bara sätta isolering direkt mot panelen på insidan och sen osb skivor eller bör jag sätta vindpapp från insidan först?
Taket kommer utifrån sett bestå av plåttak med läkt under och sen papp mot råsponten. Hur ska jag göra invändigt med isolering när reglarna går längs med och ingen luftspalt finns uppe eller nere enligt bild. Lägga läkt för luftspalt och sen masonit blir ju konstigt eftersom det blir på längden och inte från taknock och ner mot vägg? Vill isolera mot råsponten och sen sätta osb skivor för att behålla takhöjden.
Kommer bara användas som förråd för utemöbler och trädgårdsredskap. Känns lite onödigt isolera för det men tidigare ägare har lämnat allt material, osb skivor och isolering mm så känns dumt inte använda upp det. Eller är det helt enkelt bättre låta det vara oisolerat eftersom det ska vara ouppvärmt i nuläget?
Dela gärna med er hur ni hade gjort i detta senario 😊
Väggarna består bara av råspont, ingen vindpapp eller liknande som ni ser på bilden. Ska jag bara sätta isolering direkt mot panelen på insidan och sen osb skivor eller bör jag sätta vindpapp från insidan först?
Taket kommer utifrån sett bestå av plåttak med läkt under och sen papp mot råsponten. Hur ska jag göra invändigt med isolering när reglarna går längs med och ingen luftspalt finns uppe eller nere enligt bild. Lägga läkt för luftspalt och sen masonit blir ju konstigt eftersom det blir på längden och inte från taknock och ner mot vägg? Vill isolera mot råsponten och sen sätta osb skivor för att behålla takhöjden.
Kommer bara användas som förråd för utemöbler och trädgårdsredskap. Känns lite onödigt isolera för det men tidigare ägare har lämnat allt material, osb skivor och isolering mm så känns dumt inte använda upp det. Eller är det helt enkelt bättre låta det vara oisolerat eftersom det ska vara ouppvärmt i nuläget?
Dela gärna med er hur ni hade gjort i detta senario 😊
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Att isolera en byggnad som inte kommer att värmas upp 😮
Ditt förråd har fel förutsättningar för att isoleras även om det värms den kalla perioden .
Mycket viktigt att tak / ytterväggar får en ventilerad luftspalt på 25 - 30 mm .
Ventilerad = luft kan obehindrat passera från undersidan och uppåt / ut, som självdrag .
Varför , för att ventilera ut hög luftfuktighet , detta sker när solen värmer yttertak / ytterpanel .
Ditt förråd har fel förutsättningar för att isoleras även om det värms den kalla perioden .
Mycket viktigt att tak / ytterväggar får en ventilerad luftspalt på 25 - 30 mm .
Ventilerad = luft kan obehindrat passera från undersidan och uppåt / ut, som självdrag .
Varför , för att ventilera ut hög luftfuktighet , detta sker när solen värmer yttertak / ytterpanel .
Fel förutsättningar pga konstruktionen på väggar/tak eller något annat?Tomture61 skrev:
Att isolera en byggnad som inte kommer att värmas upp 😮
this.. this.. If you now put wool on the ceiling and cover it with the next layer (plaster/panels), the moisture that gets there will not be able to escape and as a result the "raspond" will rot.A Akerfeldt skrev:
You must provide "luftspalt" as well as air inlet and outlet
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Om du tex isolerar direkt mot träpanelen + monterar byggskivor .A Akerfeldt skrev:
Vid nederbörd , variationer i luftfuktigheten (ibland mycket hög)
Så kan fukt samlas bakom ytterpanelen / taket , hur ska den ventileras bort ?
Väljer du också att ej värma upp byggnaden , grattis , du har skapat ett klimat där cellulosaätande organismer stortrivs .
Letade lite snabbt upp en video om hur en yttervägg bör byggas .
Det var just därför jag ställde frågan hur jag på bästa sätt isolerar förrådet, vad jag behöver göra med de förutsättningar som finns. Enda sättet att skapa luftspalt i väggar och tak är borra hål i reglarna så jag får hål i golv/ytervägg och kan sätta läkt och masonit och på så sätt får luftspalt. Känns omständigt.Tomture61 skrev:
Om du tex isolerar direkt mot träpanelen + monterar byggskivor .
Vid nederbörd , variationer i luftfuktigheten (ibland mycket hög)
Så kan fukt samlas bakom ytterpanelen / taket , hur ska den ventileras bort ?
Väljer du också att ej värma upp byggnaden , grattis , du har skapat ett klimat där cellulosaätande organismer stortrivs .
Letade lite snabbt upp en video om hur en yttervägg bör byggas .
[media]
Och hur skapar jag luftspalt på bästa sätt när konstruktionen ser ut som den gör?S sturnus skrev:
In that case you will need to drill lots of holes (look bellow) along the ridge on both sides and in the middle purlin. Remember that there must be inlet air holes in the wall just below the eaves. In this case you will need to do the roof first, then the walls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara