Hej alla byggare!

Jag har ett inglasat uterum på ca 30kvm som jag vill gärna isolera för att använda som matsal. Lite info om uppbyggnad nedan:

Jag har dubbel-glas skjutdörrar som släpper in kalluft (man känner det tydligast längs karmen och nere på golvet vid fötterna. Det ligger parkett på golvet men jag har inte lyckats övertyga frugan om att riva det för att se om det är isolerad med frigolit/liknande. Taket är mest glasparti med ett glas... Uterummet är självklart tillbyggnad som utfördes i samband med totalrenovering av tidigare ägare.

Jag behöver hjälp med tips och tricks för att göra uterummet behagligt och kunna värma upp lätt med lite som går förlorad under vintern. I dagsläget finns det två infravärme 1000W per styck men att ha dem igång känns som att skära av lem.

Redigering: Vill också tillägga att jag inte grejat med "stora" projekt så mycket, jag är händig när det gäller måttliga DIY saker. 😅

• Inglasat uterum med skjutdörrar och glasparti i taket, sett från insidan med synliga utemöbler och infravärme monterad ovanför dörrarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inglasat uterum med dubbel-glas skjutdörrar och glasparti i taket. Möbler och kartonger syns inomhus, del av byggprojekt för bättre isolering.
    Skapa konto
  • Inglasat uterum med matbord, fyra stolar och skjutdörrar. Taket har glaspartier och infravärmare monterad.
    Skapa konto
  • Inglasat uterum med vitmålade träbjälkar och skjutdörrar i glas. Ett bord syns genom glaset, rummet är delvis möblerat med fåtölj och lampa.
    Skapa konto
Redigerat:
Hej

Rent spontant så verkar utgångsläget för att isolera mycket dåligt. Med så mycket glasytor så försvinner värmen på för många platser för att jag skulle anse det vara värt att lägga pengar på att isolera lite här och där. Speciellt om det ska se lika bra ut som det gör nu.
Du får många timmars elförbrukning från infravärmarna för kostnaden som isoleringsjobbet kommer kosta.

Men det kanske finns medlemmar här som kan ge ett prisvärt förslag på åtgärd för att få rummet lite varmare.

Jag håller med dig men små åtgärder som tätningslist för skjutdörrarna och plastfolie för glaset på taket kan hjälpa att värme försvinna lite slöare, jag har hängt gardiner som är lite tjocka och isolerande som förbättrat lite... Jag fick tips om att skära ut glas i samma storlek som det är i taket och bara "bygga" två glas parti där med. Osäker dock om konstruktionen klarar tyngden.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.