Jag ämnar isolera uppe på vinden och undrar om det är nödvändigt att ta bort det gamla trägolvet eller om man helt enkelt kan lägga glasullen rätt uppe på plankgolvet. Under detta finns 15-20cm spån.

Plankgolvet beöver du inte ta bort, men däremot hade det varit bra om du tar bort spånet. Luftfukten kommer annars att kondensera i spånet och detta leder till sikt till fuktproblem.

Tack för svaret. Problemet är ju att för att ta bort spånet måste plankgolvet bort först..... Jag hade gärna tagit bort golvet och reglat upp och sedan lagt isolering och lagt tillbaka golvet men det känns som onödigt arbete om jag senare vill använda vinden och därmed isolera taket.

Jag håller med om att det många gånger är frestande att ta genvägar när man vet vilket jobb som väntar. :-/

Om det hade varit mitt hus hade jag tagit bort allt vad spån heter då det är en risk att ha detta i moderna välisolerade hus. Hellre låta det ta dubbelt så lång tid och göra det ordentligt. Om du gör det på våren/sommaren så kommer ni ju åtminstonde inte att frysa i huset ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.