Hej! Håller på att planera för en FTX-installation i min 1.5-plans villa. Min tanke är att gå med rören i varmutrymmet innanför befintlig kattvind och sedan bara bygga en ytterligare vägg innanför rören utan isolering.
För att minska den nya väggens bredd tänker jag att jag ska dra det ovanpåliggande rörets avstick (tilluft) ut i befintlig kattvind och sedan ner till bv genom golvet, och det underliggande rörets avstick (frånluft) går bara rakt ner genom golvet.

Mitt fundering här då är att det ligger en ångspärr i nuvarande kattvind, sedan isolering. Hur bör jag isolera de avsticken som går genom ångspärren och ner i respektive rum? (Det kommer vara två avstick på en längd av ca 1m)

Behöver det kondensisoleras med strumpa? Bör då strumpan också gå genom ångspärren och hur tätar jag då ångspärren runt strumpan?

Eller räcker det helt enkelt att jag fyller med lösull runt avsticket utanför ångspärren och sedan tätar med tätningsmanschett?

Eller hade ni gjort helt annorlunda? De andra (mer byggnadstekniska) lösningarna jag funderat på är:
1. Bygga ut kattvinden och lägga båda rören där (Kräver att jag flyttar stödben, ångspärr och isolerar om. Plus det kräver kondensisolering på båda rören).
2. Lägga ena röret i nuvarande kattvind (Måste lägga om hela ångspärren mot innerväggen samt isolera om kattvinden)

Tacksam för svar! :)

Kan du möjligen dra både från- och tilluftkanal i kattvinden?
Får uppfattning av din text att ångspärr i kattvind ligger över isoleringen. Det bör vara omvänt. Fukten kommer nerifrån värmda rum.
Får uppfattning att du tror du behöver ångspärr på isolerade kanaler. Det behövs inte eftersom kanalerna är varmare än luften i oisolerat utrymme. Risk för kondens finns på insidan kanalerna men så kallt blir det inte med utvändig isolering då ventilationen är igång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.