Hej!
Vi ska isolera ena attefallshuset på vårt sommarställe. Enligt ritningen från företaget är reglarna stående (se bild). Men vi ska montera stående panel tänkte vi.
Är det bara så enkelt att man istället sätter reglarna liggandes då?
Mvh

• Ritning på isolering och reglar i attefallshus, med markeringar för kortling, väggregel och glidkloss. Visar konstruktion med stående väggpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan inte vända på reglarna. Dom håller upp taket...

Ska ni ha liggande panel så sätter ni vindduk på reglarna (vilket iofs borde finnas redan), sen en stående spikläkt utanpå varje regel som ni sen fäster panelen i. Då blir det en luftspalt mellan duken och panelen så att eventuell fukt kan ventileras ut.

Hek
useless useless skrev:
Man kan inte vända på reglarna. Dom håller upp taket...

Ska ni ha liggande panel så sätter ni vindduk på reglarna (vilket iofs borde finnas redan), sen en stående spikläkt utanpå varje regel som ni sen fäster panelen i. Då blir det en luftspalt mellan duken och panelen så att eventuell fukt kan ventileras ut.
Tack för svar. Huset är på Öland och vi har haft och använt det oisolerat i 6 år nu, endast sommartid och ouppvärmt.
Bilden jag bifogade ovan är företagets egna beskrivning på hur man isolerar huset och den nämner inget om luftspalt mellan yttervägg och isolering. Första steget är vindpapp direkt på yttervägg, regla, isolera, ångbroms och sist panel 🤔
Se mina bifogade bilder. Vi ska ha stående panel var tanken, därav frågan om hur de ska fästas på stående reglar?
Taket får ju däremot en luftspalt då takåsarna är 120mm och isolering 95mm.

• PDF-dokument som visar monteringsanvisningar för väggisolering, inklusive steg och principritningar för regler och kortningar.
    Skapa konto
  • PDF-dokument på mobilskärm med steg-för-steg-instruktioner för väggisolering samt illustration av hur stående paneler ska monteras.
    Skapa konto
  • PDF med instruktioner för takisolering inklusive komponentbeskrivningar och en illustrationsbild av takstolar och spiklist.
    Skapa konto
Är det liggande panel nu som ni skall ta ner och ersätta med stående? Jag antar att @useless menade att skriva liggande spikläkt. I övrigt håller jag med om beskrivningen. Med den liggande spikläkten fäst i reglarna finns det något att fästa panelen i. Och det finns på köpet en luftspalt.

A Avemo skrev:
Är det liggande panel nu som ni skall ta ner och ersätta med stående? Jag antar att @useless menade att skriva liggande spikläkt. I övrigt håller jag med om beskrivningen. Med den liggande spikläkten fäst i reglarna finns det något att fästa panelen i. Och det finns på köpet en luftspalt.
Nej, det är ett attefallshus som är byggd med 45x120-virke och dessa är ju liksom både yttre- och innervägg 😅. Finns ingen innepanel, alltså helt oisolerat. Se bilder

• Side of an uninsulated Attefall house made of 45x120 timber, showing exterior wood paneling and edge against a background of greenery.
    Skapa konto
  • Träväggar av 45x120-virke i ett oisolerat attefallshus, med en vit kabel monterad längs hörnet.
    Skapa konto
A Avemo skrev:
Hmm. Ja, på något vis uppfattade jag det som att TS ville ha liggande panel.

• Gilla
Slottet9
  • Laddar…
S Slottet9 skrev:
Nej, det är ett attefallshus som är byggd med 45x120-virke och dessa är ju liksom både yttre- och innervägg 😅. Finns ingen innepanel, alltså helt oisolerat. Se bilder
Då skulle jag säga att fasadskivor med spikläkt utanpå är det enklaste. Det behövs ingen regelkonstruktion eftersom väggarna redan är bärande så man slipper eventuella problem av att träet rör sig.

https://dam.pim-cps.saint-gobain.co...B726/Arbetsanvisning_isover_fasadskiva_30.pdf

https://www.rockwool.com/siteassets...gsanvisning/vastkustskiva-monteringsguide.pdf

Ok. Jag läste inte hela beskrivningen. Systemet med glidklossar och reglar med fräst spår är för att inte reglarna skall röra sig annorlunda än planktimringen så att det blir glipor mellan planken. Det problemet saknas om du sätter reglarna liggande. Men möjligen kan samma problem uppstå om innerpanelen är kraftig och reglarna stumt infästa mot ytterväggen.

Vill du vara säker på att få samma rörlighet som de beskriver så använder du samma specialfrästa reglar och monterar dem stående. Sedan kan du välja om du vill sätta kortlingar mellan dem för innerpanelen eller om du vill offra lite mer yta och sätta en spikläkt.

Ett annat alternativ är att anta att en liggande regel skruvad i planken och innerpanelen kan ta upp tillräcklig rörelse. Är det tunn inomhuspanel fäst med dyckertar kan den inte heller skapa så stora krafter. Då kan du fästa de liggande reglarna i planken direkt med skruv och skippa glidklossarna.

A Avemo skrev:
Ok. Jag läste inte hela beskrivningen. Systemet med glidklossar och reglar med fräst spår är för att inte reglarna skall röra sig annorlunda än planktimringen så att det blir glipor mellan planken. Det problemet saknas om du sätter reglarna liggande. Men möjligen kan samma problem uppstå om innerpanelen är kraftig och reglarna stumt infästa mot ytterväggen.

Vill du vara säker på att få samma rörlighet som de beskriver så använder du samma specialfrästa reglar och monterar dem stående. Sedan kan du välja om du vill sätta kortlingar mellan dem för innerpanelen eller om du vill offra lite mer yta och sätta en spikläkt.

Ett annat alternativ är att anta att en liggande regel skruvad i planken och innerpanelen kan ta upp tillräcklig rörelse. Är det tunn inomhuspanel fäst med dyckertar kan den inte heller skapa så stora krafter. Då kan du fästa de liggande reglarna i planken direkt med skruv och skippa glidklossarna.
Tack för svar!

Som jag förstått så är rörelsen i virket som mest i nytimrade hus, sen kanske det rör sig lite mellan årstiderna.
Den här tänkte vi använda som panel, fanns i 11mm tjocklek också vilket det lutar åt.

https://www.bauhaus.se/vaggpanel-smartpanel-bomull-skygge-vit-6x620x2390-mm#go-to-description

Skippar helst glidkloss. Kanske vi ska montera liggande reglar ändå för säkerhetsskull då. Kan tillägga att huset är ouppvärmt då vi bara har den som sovstuga mellan typ slutet av maj - början av september. Anledning till isolering är att det blir satans varmt dagtid och lite väl svalt nattetid samt att vi förhoppningsvis förlänger säsongen lite med isolering.

useless useless skrev:
Då skulle jag säga att fasadskivor med spikläkt utanpå är det enklaste. Det behövs ingen regelkonstruktion eftersom väggarna redan är bärande så man slipper eventuella problem av att träet rör sig.

[länk]

[länk]
Hm intressant, det verkar dock kosta typ tredubbla. Ska kika på detta!

S Slottet9 skrev:
Som jag förstått så är rörelsen i virket som mest i nytimrade hus, sen kanske det rör sig lite mellan årstiderna.
Det är just rörelsen mellan årstiderna man vill lämna utrymme för med glidklossarna. Träet rör sig inte lika mycket längs som tvärs.

S Slottet9 skrev:
Skippar helst glidkloss. Kanske vi ska montera liggande reglar ändå för säkerhetsskull då.
Du behöver ju något liggande att spika panelen på. Om vi tänker oss scenariot att ytterväggen krymper mer än innerväggen så är det man vill undvika att de övre skiften blir hängande i stående reglar så att det blir springor. Jag tror inte att 11 mm innerpanel fäst med dyckertar är starkt nog att ge förutsättningar för det problemet. Så jag gissar att glidklossar inte är nödvändigt som du tänkt göra.

Fasadskivorna är ju avsedda för utvändig isolering. Då tar du inget utrymme från insidan på stugan. Så det är en metod med vissa fördelar. Om du inte har några särskilda känslor för den planktimrade utsidan är det antagligen ett bättre alternativ.

S Slottet9 skrev:
Hm intressant, det verkar dock kosta typ tredubbla. Ska kika på detta!
Ja, själva isoleringen är lite dyrare men det går fortare och du slipper köpa och montera reglar. Tid är också pengar...

A Avemo skrev:
nde spikläk
A Avemo skrev:
Det är just rörelsen mellan årstiderna man vill lämna utrymme för med glidklossarna. Träet rör sig inte lika mycket längs som tvärs.

Du behöver ju något liggande att spika panelen på. Om vi tänker oss scenariot att ytterväggen krymper mer än innerväggen så är det man vill undvika att de övre skiften blir hängande i stående reglar så att det blir springor. Jag tror inte att 11 mm innerpanel fäst med dyckertar är starkt nog att ge förutsättningar för det problemet. Så jag gissar att glidklossar inte är nödvändigt som du tänkt göra.

Fasadskivorna är ju avsedda för utvändig isolering. Då tar du inget utrymme från insidan på stugan. Så det är en metod med vissa fördelar. Om du inte har några särskilda känslor för den planktimrade utsidan är det antagligen ett bättre alternativ.
Okej. Ja men då bör väl som enligt ritningen visar funka, förutom att jag sätter reglarna liggandes. Alltså vindpapp -> liggande reglar -> isolering -> panel.
Däremot blir jag ändå inte klok på varför de inte har med luftspalt i beskrivningen, i beskrivningen för takisoleringen är det luftspalt.
Utvändig isolering är inte aktuellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.