Hej
Har Googlat och läst på hur man ska isolera vinden själv.
Har gjort ett skiss på hur jag har tänkt det ska ser ut. Ser det rätt ut?

Det är några moment som jag inte riktigt förstår hur jag ska göra.

Hur gör jag mellan ångspärren, där dem överlappa varandra? Vet att det ska vara något special tejp man ska använda.
Hur gör jag vid vägg mot grannen och ytterväggen på andra sidan vinden?
Hur gör man vid fönsterna? Hur gör man kattvindsdelen?
Är mest ute efter instruktionsfilmer / online guide hur man gör alla momenten.

• vind_skiss.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det finns särskild tejp för att skarva folien. Det här är en variant: https://www.bauhaus.se/folietejp-il...rdic_production_sv_products#go-to-description

Vid grannen/ytterväggen skulle jag nog ha satt en folie mot väggen så att det inte kommer fukt den vägen in i isoleringen.

Jag gissar att det blir svårt att sätta isoleringen och sen bara låta gipsskivan hålla upp den. Det brukar vara ca 120 cm mellan takstolarna så det blir för lång spännvidd för gipsen. Du får sätta glespanel tvärs takstolarna på c/c400 mm som dels håller upp isoleringen dels funkar att skruva gips i. (sätter du 900 mm bred gips så får du sätta dem c/c 300 mm)

Hur du ska göra runt fönster och med kattvindar får du nog förklara mer kring?

När det gäller kattvindar så är det olika om man isolerar väggen och låter kattvinden vara oisolerad eller isolerar taket hela vägen och har isolerad kattvind - det beror ju på hur stora de är och hur du vill använda dem för förvaring etc.

T Testarn skrev:
Det finns särskild tejp för att skarva folien. Det här är en variant: [länk]

Vid grannen/ytterväggen skulle jag nog ha satt en folie mot väggen så att det inte kommer fukt den vägen in i isoleringen.

Jag gissar att det blir svårt att sätta isoleringen och sen bara låta gipsskivan hålla upp den. Det brukar vara ca 120 cm mellan takstolarna så det blir för lång spännvidd för gipsen. Du får sätta glespanel tvärs takstolarna på c/c400 mm som dels håller upp isoleringen dels funkar att skruva gips i. (sätter du 900 mm bred gips så får du sätta dem c/c 300 mm)

Hur du ska göra runt fönster och med kattvindar får du nog förklara mer kring?

När det gäller kattvindar så är det olika om man isolerar väggen och låter kattvinden vara oisolerad eller isolerar taket hela vägen och har isolerad kattvind - det beror ju på hur stora de är och hur du vill använda dem för förvaring etc.
Fönsterna tänkte jag man måste bygga en "ram" runt dessa som är så djup som man vill har isoleringen?

Hade tänkte isolera från nok till golv, måste man då fylla "tringeln", kattvinden, som bildas när man sätter upp kattvindens väggen.

Pratade med en hantverkare idag och då sa han man sätter glespanel efter ångspärr plasten. Gör man inte massor hål i spärren då? Det skulle vara för att underlätta el dragningen sen då vi inte har bestämt hur vi ska göra med vinden efter isoleringen.

Redigerat:
T
FQT FQT skrev:
Fönsterna tänkte jag man måste bygga en "ram" runt dessa som är så djup som man vill har isoleringen?

Hade tänkte isolera från nok till golv, måste man då fylla "tringeln", kattvinden, som bildas när man sätter upp kattvindens väggen.

Pratade med en hantverkare idag och då sa han man sätter glespanel efter ångspärr plasten. Gör man inte massor hål i spärren då? Det skulle vara för att underlätta el dragningen sen då vi inte har bestämt hur vi ska göra med vinden efter isoleringen.
Ja, man bygger på reglarna runt fönstren till det djup man vill ha isolering och sen gör man en fönstersmyg.

Isolerar du taket ner till väggens utsida och sen väggen så blir det oisolerade kattvindar.
Vill man fortsätta hela takfallet så behöver man iaf göra en liten kort vägg längst ner beroende på hur det ser ut. Där brukar vara trångt och svårt att komma åt...

Glespanel spikar du i takstolarna och de klämmer åt plasten så där blir ingen fuktvandring.

T Testarn skrev:
Ja, man bygger på reglarna runt fönstren till det djup man vill ha isolering och sen gör man en fönstersmyg.

Isolerar du taket ner till väggens utsida och sen väggen så blir det oisolerade kattvindar.
Vill man fortsätta hela takfallet så behöver man iaf göra en liten kort vägg längst ner beroende på hur det ser ut. Där brukar vara trångt och svårt att komma åt...

Glespanel spikar du i takstolarna och de klämmer åt plasten så där blir ingen fuktvandring.
Vi har haft en konstruktör hos oss för att får fram en ritning för framtida byggsansöka för att göra vinden till boyta. Då säger han att man ska har mögelstopper (två mellan varje takstolar). Men "vår" hantverkare och hans konstruktör tycker det är onödigt och förslag istället en duk som andas och sprut-isolera istället. Har du några åsikter om det?

T
Åsikter har jag gott om... 😂

På landet, där vi tilläggsisolerat genom att spika på en regel på yttertaket (efter att ha tagit bort pannor och läkt) så har vi satt mögelstopp/ventil upptill i varje fack och har öppet med insektsnät nedåt för ventilation.
Glasfiberisolering under luftspalt av list och masonit.

Hemma i stan har jag två olika delar. Ett rum med öppet till nock och där är limträbalkar som nock och takstolar där takstolarna sitter i balkskor på nockbalken.
Där är sprutad cellulosa och ångspärr, ingen ventilation.

Andra delen är kallvind så isolerad med sprutad isolering på "golvet" med ångspärr under utom vid badrummet där det är plast.
Luftspalt av specialskiva i frigolit vid väggliv för att få ventilation.

Om dina kattvindar är stora nog för vettig förvaring hade jag isolerat taket, hela fallet med luftspalt som du ritat och haft öppet nedåt med insektsnät och mögelstopp vid nocken.
Troligen haft ångspärr och sprutad cellulosafiber.

Cellulosafiber tål viss fukt utan mögel så jag tycker den är trevlig (och kliar inte...)

Tack för din åsikt och information. Vi sitter och funderar vad som skulle passa oss bäst. Enligt hantverkare är hans lösning med isover vario xtra utan luftspalt (ingen mögelstopper heller) och lösull lika bra och billigare som den jag ritade upp.
Svårt för dig att avgöra kanske men vad tror du?

• image1.jpeg
    Skapa konto
  • image0.jpeg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.