Hej!

Mitt första inlägg på forumet blir en fråga om isolering och konstruktion av snedtak. Huset är ett putsat stenhus byggt 33 och har 1,5 plan med kallvind ovanför det övre boningsplanet. Jag håller på att göra om i ett av sovrummen på övervåningen och tänkte passa på att byta ut isoleringen från mineralull till linisolering. Jag har läst på en del men har ingen praktisk erfarenhet av detta.

Nuvarande konstruktion som jag har börjat bryta upp är lertegel, underlagspapp, råspont, någon svart papp (antar att det är vindpapp?), ca 120 mm stenull utan luftspalt, ett till lager vindpapp, glespanel, spånskiva och gipsskiva. Känns fel med mineralull utan vare sig luftspalt och plastfolie men taket lades om nyligen och råsponten såg bra ut överallt så det verkar funka relativt bra (kanske pga av att isoleringstjockleken är liten).

Det jag undrar över för den nya konstruktionen med linisolering är om jag ska köra med luftspalt eller inte? Jag har ingen luftning i takfoten eller nock som jag fattar det. Är det någon mening med luftspalt då? Tänkte köra utan plast och med en luftspärr på insidan av isoleringen istället. Ventilationen på kallvinden sker nog endast genom otäta halvmånefönster (låter dessa stå lite på glänt då det sänker luftfuktigheten på vinden). Funderar på att ta upp gavelventiler när jag fixar fasaden.

Vad ska man ha mellan luftspalten och linisoleringen? Eller mellan råsponten och linisoleringen om man kör utan luftspalt?

Lertegel, underlagspapp, råspont, ev. luftspalt på 25 mm, linisolering, luftspärr, glespanel, gipsskiva. Låter det vettigt?

Rummet är litet så det blir ett sparsamt lager med isolering, 140 mm kanske.

Tacksam för alla tips :)

De säger att naturisolering kan användas utan luftspalt.
Själv är jag skeptisk, och valde luftspalt till min träfiberisolering.

Jag hade gjort som du föreslår. (Fast nån panel istället för gips. Hatar gips!)

Tack haavard. Har inte tänkt över det där med gips så noga, kanske blir någon panel istället.

Jag tror jag gör en luftspalt för säkerhets skull. Man bör väl ha ett diffusionsöppet tak om man ska isolera utan luftspalt och det har jag inte. Tanken är väl att eventuell fukt som linisoleringen buffrar upp ska ventileras bort från utsidan av isoleringen. Fortfarande lite osäker på om avsaknaden av luftning vid takfoten gör att luftspalten inte kommer att ha någon större funktion? Den kommer dock att mynna ut på kallvinden och här planerar jag gavelventiler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.