427 läst ·
3 svar
427 läst
3 svar
Isolera ovanpå asfalt (inomhus). Bästa lösning?
Jag har en större lada i vilken jag har en snickarverkstad. Det brukar dock kunna bli både kallt och fuktigt där inne, varför jag skulle vilja bygga ett hus i huset, i vilket det ska vara torrt och +10°C som kallast.
Idag är hela golvet asfalterat (gammalt Mob-förråd). 2 väggar är murade med hålstens-betong (eller vad det heter) och resterande två kommer vara isolerad trästomme. Även det befintliga golvbjälklaget till logen, som blir tak i huset, kommer isoleras.
Frågan är: hur gör jag med golvet? Även det måste isoleras, men hur?
ett alternativ hade varit att ta bort asfalten på aktuell del och gjuta platta, men jag vill helst inte göra för mycket åverkan på nuvarande golv.
Kan man väga av asfalten med sand eller likn. Och sen lägga cellplast och diffspärr, innan man lägger ut reglar och golvspån, eller är sanden helt meningslös?
Ska man kanske väga av en golvstomme med kilar direkt på diffplast utlagd på asfalten istället?
Jag har en massa stenull över (95mm).
Skulle ni säga att det räcker med detta eller behöver jag tjockare för att kunna hålla tänkt temperatur?
Grundtanken är "billigt men funktionellt" hehe.
Välkomna att idiotförklara mig och komma med bättre förslag 🙈
Idag är hela golvet asfalterat (gammalt Mob-förråd). 2 väggar är murade med hålstens-betong (eller vad det heter) och resterande två kommer vara isolerad trästomme. Även det befintliga golvbjälklaget till logen, som blir tak i huset, kommer isoleras.
Frågan är: hur gör jag med golvet? Även det måste isoleras, men hur?
ett alternativ hade varit att ta bort asfalten på aktuell del och gjuta platta, men jag vill helst inte göra för mycket åverkan på nuvarande golv.
Kan man väga av asfalten med sand eller likn. Och sen lägga cellplast och diffspärr, innan man lägger ut reglar och golvspån, eller är sanden helt meningslös?
Ska man kanske väga av en golvstomme med kilar direkt på diffplast utlagd på asfalten istället?
Jag har en massa stenull över (95mm).
Skulle ni säga att det räcker med detta eller behöver jag tjockare för att kunna hålla tänkt temperatur?
Grundtanken är "billigt men funktionellt" hehe.
Välkomna att idiotförklara mig och komma med bättre förslag 🙈
Värmen går uppåt så frågan är måste du fixa golvet ? Måste du fixa golvet som är asfalterat ? Det kanske räcker isolerat innertak och vägg att få acceptabel nivå . Man kanske värmer på när man kommer jobba där och låter värmen falla annars.
Jo det förstås, men jag tror att det kommer rätt mycket fukt underifrån och det hade jag gärna försökt stänga ute med diff-plast och då känns det som att ett bjälklag tillkommer iaf. men jag vet inte...M Mårten Levin1 skrev:
Värme stiger inte. Det är dock ett vanligt missförstånd på grund av att varm luft är lättare än kall luft och stiger därmed. I material i fast form så sprider sig värmen lika bra åt allla håll.
Jag tycker definitivt du ska göra något åt golvet. Det bästa vore nog att gräva ur och göra en isolerad betongplatta. Det näst bästa är väl att göra samma sak fast ovanpå asfalten. Dvs, bygg en form (med riktiga kantelement helst). Är asfalten väldigt ojämn så kan du väga av området med kross först, 4-8mm fraktion är nog bäst. Kanske gjuta en liten kant runtom för att inte krossen ska rinna ut under kantelementen, om det behövs beror på hur ojämnt det är.
Andra möjligheter är ju att bygga ett träbjälklag. Ställd det på trädgårdsplattor så det kommer upp lite ifrån asfalten. Någon diffplast på undersidan ska du inte ha, däremot något som skyddar ifrån vind (konvektion) och kanske även möss. Trossbottenskivor finns t.ex.
Jag tycker definitivt du ska göra något åt golvet. Det bästa vore nog att gräva ur och göra en isolerad betongplatta. Det näst bästa är väl att göra samma sak fast ovanpå asfalten. Dvs, bygg en form (med riktiga kantelement helst). Är asfalten väldigt ojämn så kan du väga av området med kross först, 4-8mm fraktion är nog bäst. Kanske gjuta en liten kant runtom för att inte krossen ska rinna ut under kantelementen, om det behövs beror på hur ojämnt det är.
Andra möjligheter är ju att bygga ett träbjälklag. Ställd det på trädgårdsplattor så det kommer upp lite ifrån asfalten. Någon diffplast på undersidan ska du inte ha, däremot något som skyddar ifrån vind (konvektion) och kanske även möss. Trossbottenskivor finns t.ex.
Klicka här för att svara