Tänkte uppdatera tråden lite och berätta att jag nu, efter en månad av tänkande och funderande kommit fram till att jag inte kan offra den redan alltför låga snedtakshöjd jag har. Jag kommer alltså inte att "kunna" isolera mer än 95 mm i snedtaket eftersom jag bestämt mig för att ha åtminstone 25mm luftspalt. Jag funderar nu därför på om det skulle vara mer effektivt att isolera med dubbla 45-skivor omlott för att minska köldbryggor, eller om man bör köra på med 95mm ändå? Tanken är alltså att regla jäms med takstolarna med 120x45, spika upp 22mm läkt och masonit och därefter isolering samt ångbroms. Även om 95 mm Feelingwood är bättre än 100mm spån så känns det förbaskat bittert att inte kunna isolera mer måste jag säga. I nuläget så har jag en takhöjd på max 195 cm till undersida hanbjälklag, i ett rum som inte är större än max 15 kvm, så ni förstår kanske att varje cm räknas :(
Tänkte beställa isoleringen senast måndag så jag har den innan julledigheten.

Redigerat:
I teorin är det ju bättre att korsregla pga mindre köldbryggor. Samtidigt är 45 mm skivor bra sladdriga och det kan vara svårt att få dem att sluta an bra mot reglarna. Det kan lätt bli ett större problem än köldbryggorna. Med andra ord är vinsten med korslagda 45or tveksam med mina ögon.

Dessutom kommer du väl inte ifrån att takstolarna ändå agerar köldbryggor eftersom du inte kan isolera utanpå dem? Eller hur tänker du regla?

Redigerat:
Ja, det stämmer nog som du säger angående 45-skivor. Jag tänkte regla med 120x45 jäms med takstolarna, alltså fästa de nya reglarna i de gamla takstolarna från fot upp till nock och sedan bygga ett extra hanbjälklag där jag kommer kunna isolera åtminstone det dubbla.
Tyvärr blir det nog som du säger, att de gamla stolarna kommer bli köldbryggor. Jag har gått i tankarna att regla 145x45 på samma sätt som jag beskrev innan och isolera med 70mm i första lagret, för att sedan korsa med 45mm över takstolarna, (eftersom 2 skivor blir 1140mm ståendes, så bör de täcka stolarna i andra lagret) men då minskar jag takhöjden med lite väl mycket. Jag vill ju inte att det ska kännas instängt. Det är nästan synd att man inte är kortare, haha. Detta är ett jädra gissel tyvärr.

Redigerat:
Tja, svårt dilemma. Det råder ju isoleringshets idag samtidigt finns det gott om hus därute med rätt kass isolering som funkar bra ändå. Det blir ju ändå bra mycket bättre än du har nu. Går ju också att spara på att ha billig uppvärmning, då är det mindre noga med isoleringstjockleken.

Du kan ju räkna lite på olika varianter på:
http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx
Se till att få ut ett u-värde för taket och räkna på hur mycket värme du tappar därigenom vid olika utetemperaturer.

Ett alternativ är ju att framöver någon gång isolera utvändigt genom att lägga isolering ovanpå underlagstaket. Men det är ju mest aktuellt om taket ändå ska läggas om i någorlunda närtid.

Isoleringshets kan jag hålla med om. Man läser ett par trådar där folk brassar upp 50cm isolering och här sitter jag med en femtedel, så ja, nog blir man nojig :) Jag installerade nytt luft/vatten-system förra hösten, så det kan jag inte göra mycket åt nu :) jag har tänkt forska i att isolera utvändigt när jag lägger om taket om ett par år faktiskt. Jag har egentligen bara en sista fråga och det är ifall det skulle kunna vara en bra idé att trycka in fogskum mellan de gamla stolarna och de nya reglarna för att undvika köldbryggor mellan dessa? Bör jag isf använda något speciellt skum eller går det bra med vilket som helst, då jag antar att fogskum är diffusionsöppet?

Någon som vågar ge sig på ett svar huruvida det är en bra idé med fogskum, eller ska man ge sig på lindrev istället?

Är nog inte med på vad du menar med att trycka in fogskum mellan gamla takstolarna och de nya reglarna. Reglarna lär du väl spika eller skruva direkt mot överarmarna på de gamla takstolarna? Var ska du fogskumma?

Utvändig isolering låter vettigt att fundera på för dig. Mitt största aber med det är att det kan vara svårt att göra på ett snyggt sätt på ett äldre hus. Gör man det bara rakt av betyder det väldigt kraftiga vindskivor och en fet takfot. Blir klumpigt. Men man kan förstås isolera rätt måttligt också.

Jag har ju tänkt skruva de nya reglarna rakt i sidan på de gamla stolarna, så min tanke var ju att man kanske kunde skumma mellan dessa ifall det blir glipor pga ojämnheter i den gamla armen, då det är yxade "stockar" jag skruvar emot. Med andra ord så blir det "dubbla överarmar". Hoppas jag är tydlig nog :) ja precis, lite klumpigt kan det ju se ut, men man får ju vara lite måttlig som du säger med den utvändiga isoleringen isf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.