3 728 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Isolera litet utrymme
Hej!
Är ny här och har en undran över något trivialt, men för mig med tummen mitt i handen och som aldrig gjort något praktiskt så är det ett stort problem.
Har köpt min första lägenhet i Sthlm och den är på 24 m2...ungefär vad en fattig student som jag själv har råd med, och knappt det. IStället för t.ex. vindsförråd eller så, så har jag ett litet förrådsutrymme i direkt anslutning till min lägenhet. Ytrymmet är på kanske 4-6 kvadrat, och ligger under trappan i det vanliga huset. Det är alltså snett tack och formen på rummet är som en halvcirkel.
Nu har jag kommit på den briljanta idén (hoppas jag) att inred detta rummet och använda det också, varje kvadrat är ju värd mycket. Problemet är att det är ett iskallt betonggolv i rummet. Temperaturen i rummet ligger på 12-13 grader och jag antar att det beror på golvet eftersom jag känt på väggar och sådär och de är inte kalla. De är ju dessutom inte ytterväggar.
Därför tror och hoppas jag att det räcker med att isolera golvet och sen ska jag kunna använda utrymmet som arbetsrum.
Min första tanke var att lägga en heltäckningsmatta och på så sätt få en mysig och ombonad atmosfär, men golvet är verkligen iskallt och jag är rädd att det inte räcker. Därför undrar jag nu om det finns någon typ av isolering som man kan rulla ut över golvet, typ som att lägga en matta alltså, och som jag kan sen kan lägga en helttäckningsmatta över?
Hur ska jag göra?
Vad kostar det material? Vad kostar det om jag ber en hantverkare att lägga in det?
Jättebra om det finns länkar med mer info.
Rysligt tacksam för svar!
mvh
David
Är ny här och har en undran över något trivialt, men för mig med tummen mitt i handen och som aldrig gjort något praktiskt så är det ett stort problem.
Har köpt min första lägenhet i Sthlm och den är på 24 m2...ungefär vad en fattig student som jag själv har råd med, och knappt det. IStället för t.ex. vindsförråd eller så, så har jag ett litet förrådsutrymme i direkt anslutning till min lägenhet. Ytrymmet är på kanske 4-6 kvadrat, och ligger under trappan i det vanliga huset. Det är alltså snett tack och formen på rummet är som en halvcirkel.
Nu har jag kommit på den briljanta idén (hoppas jag) att inred detta rummet och använda det också, varje kvadrat är ju värd mycket. Problemet är att det är ett iskallt betonggolv i rummet. Temperaturen i rummet ligger på 12-13 grader och jag antar att det beror på golvet eftersom jag känt på väggar och sådär och de är inte kalla. De är ju dessutom inte ytterväggar.
Därför tror och hoppas jag att det räcker med att isolera golvet och sen ska jag kunna använda utrymmet som arbetsrum.
Min första tanke var att lägga en heltäckningsmatta och på så sätt få en mysig och ombonad atmosfär, men golvet är verkligen iskallt och jag är rädd att det inte räcker. Därför undrar jag nu om det finns någon typ av isolering som man kan rulla ut över golvet, typ som att lägga en matta alltså, och som jag kan sen kan lägga en helttäckningsmatta över?
Hur ska jag göra?
Vad kostar det material? Vad kostar det om jag ber en hantverkare att lägga in det?
Jättebra om det finns länkar med mer info.
Rysligt tacksam för svar!
mvh
David
Ingen snygg lösning men enkelt är ju att bara lägga in foam och på med laminatgolv ovanpå det.
Noll till isolering men att börja höja golvet för att lägga in något bättre låter inte som din grej.
En rulle foam 200:- (15 kvm) laminatgolv hittar du från en 50 lapp per kvadrat. Verktygen du behöver kostar ca 200:- i lågpris, hammare, golvsats, fogsvans, tumstock.
Lägg till nån hundring för lister.
Sätt in en flyttbar elradiator så löser du värmen de stunderna du skall använda utrymmet.
/Kent
Noll till isolering men att börja höja golvet för att lägga in något bättre låter inte som din grej.
En rulle foam 200:- (15 kvm) laminatgolv hittar du från en 50 lapp per kvadrat. Verktygen du behöver kostar ca 200:- i lågpris, hammare, golvsats, fogsvans, tumstock.
Lägg till nån hundring för lister.
Sätt in en flyttbar elradiator så löser du värmen de stunderna du skall använda utrymmet.
/Kent
Tack för svaret!
Nu tänkte jag ju ha heltäckningsmatta för att få en lite mysigare och varmare atmosfär. Kan man lägga det på foam också? Hur ska jag annars göra?
Nu tänkte jag ju ha heltäckningsmatta för att få en lite mysigare och varmare atmosfär. Kan man lägga det på foam också? Hur ska jag annars göra?
Klicka här för att svara