Hej,

Efter att i flera år ha följt forumet gör jag nu mitt första inlägg i hopp om smarta råd. Ursäkta lång text… 🙈

Vi har köpt en sommarstuga och röjer nu ut vinden. Stugan är från 60-talet men utbyggd vid två tillfällen och har därav tre vindsutrymmen (samtliga kallvindar) varav två är sammanlänkade. Dessa är tidstypiskt isolerade på olika sätt.

Två av dessa planerar vi nu att göra om:
A) Den äldsta delen som är tätad med kutterspån kommer vi delvis öppna upp som sovloft för barnens underliggande rum och delvis ha kvar som kallvind. Delen som öppnas upp är belägen mot ytterväggen medan kallvinden som sparas ligger i mitten av huset och då får ny krypingång från sovloftet. Denna kallvind kommer alltså att ligga mellan sovloftet och B nedan.
B) En nyare del som är tätad med gullfiber kommer vi öppna upp till nock från det underliggande köket för en större rymd (förutom en luftkanal som kommer gå högst upp genom både denna del och ”A”). Idag är det en öppning mellan A och B som byggs igen när vi gör nämnda ombyggnationer.

På vinden finns uppenbarligen råttor då vi sett en del råttbajs och ett par lådor råttgift. I övrigt finns inga problem någonstans med varken fukt, mögel, odör eller liknande. Vi har tömt ut nästan allt från dessa två vindsutrymmen för att kolla läget och förbereda.

Nu till mina frågor:

1) På äldsta vinden ”A” så har tidigare ägare lagt ut sopsäckar i papp under kutterspånet. Jag började dra ut ett par av dessa och insåg sedan att det sannolikt var tänkt som en del av isoleringen. Bör dessa ligga kvar om jag hittar fler? Bör vi lägga tillbaks de två jag hittills ryckt ut? Eller kan spånet ligga rakt på ”golvet” mellan bjälkarna?

2) På samma vind ”A” har jag hittat en gammal matta som ligger under spånet på något ställe. Detta känns ju mindre fräscht. Är det något jag kan dra ut eller är det något gammalt isoleringsknep också?

3) När vi öppnar upp ”B” till nock tänkte vi om möjligt använda befintlig gullfiber som idag ligger på vindens golv till att i stället isolera taket. Givetvis med beaktning på isolervärde och tjocklek etc. Finns det några tankar kring detta?

4) Behöver vi isolera mer i golvet på ”A” i den del som blir sovloft eller räcker det att lägga golvplank över bjälkarna och ha kvar enbart kutterspånen? Värmen sprider sig ju ändå från sovrummet i stort tänker jag. Eller behöver vi byta till, alternativt komplettera med, annan isolering (tex ev gullfiber som blir över från ”B”)? Givetvis kommer taket att isoleras som sig bör.

5) Behöver vi isolera mer i golvet på ”A” i den del som kvarstår som kallvind eller räcker det att lägga golvplank över bjälkarna och ha kvar enbart kutterspånen? Eller behöver vi byta till, alternativt komplettera med, annan isolering (tex ev gullfiber som blir över från ”B”)?

6) Bör vi isolera taket på den del av ”A” som kvarstår som kallvind - och om ja; krävs då samma tjocklek som för sovloftet (boytan)? Eller kan vi ha den delen oisolerad då det just är tänkt som kallvind och vi tappar mycket utrymme i höjd vid isolering?

7) Det ligger idag kutterspån på hela ”A” trots en rökstock som går upp i mitten (där kommer delningen mellan nya sovloftet och kallvinden gå enligt planen). Enligt vad jag förstått ska man inte ha brännbart material intill rökstocken. Hur bör vi göra här?

8) Kan det påverka rökstocken att ha kallvind på ena sidan och ett vanligt varmt rum på andra? Hur kan vi isf hantera det på bästa sätt?

9) Hur mycket råttbajs är ”ok” för att ha kvar kutterspån och annan påverkad isolering, och när behövs allt liksom bytas ut helt? Tänker att det ju snart antagligen kommer nya råttor och därmed nytt råttbajs så vi vill inte lägga onödig tid och pengar på att byta om det inte behövs.

Om det spelar någon roll för svaren så värms huset idag med nyinstallerad luftluftvärmepump och därtill kommer yttertaket i sommar att bytas till takplåt samtidigt som solceller installeras. Det finns även en öppen spis och en kamin som båda är i bruk - därav rökstocken.

Jag ser fram emot era svar!
Mvh S.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.