Jag har planer på att lägga vattenburen golvvärme i källaren.(ca 70 kvadrat,byggt -56)Bör jag isolera det befintliga betonggolvet och med isåfall vad?Läste i nån tråd att det finns cellplast med spår för slang??Om man ska lägga cellplast,kan man då inte lägga nån typ av "aluminiumfolie" som gör att vämen inte sticker ner i den gamla sulan?:confused:

:confused:

Det finns massor skrivet om detta på forumet, det kanske är därför du inte får några svar. Sök lite och återkom om du inte hittar någonting, eller om det dyker upp nya frågeställningar. :)

Och nej, folie skulle inte hjälpa alls i det här fallet, det hjälper bara mot värmestrålning. I det här fallet är det värmeledning som ska stoppas, och då är folien värdelös.

Om du kollar på källarprojektstrådarna i Golv-forumet så ser du hur alla andra gjort.

Fram med spaden och gräv.....

Men jag är nybörjare här som sagt och i "golvavdelningen" diskuteras inte golvvärme läste jag!Sen har jag en fråga ang. isolering utifrån i samband med dränering:Ska man ta bort kallasfalten innan man monterar isodrän.Ju mer jag läser här på forumet,desto osäkrare blir jag!Ursäkta min okunnighet men man vill ju göra så "rätt" som möjligt när man ändå håller på!!

Tror Mathias menar "Grund och markarbeten", inte golv. :)

Nu råkar det vara så att källarprojekten har hamnat i golvavdelningen:

http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kaellarprojekt.html

Jag menar också att du bör göra som tex jag gjort (kolla projekttråden) för att få bästa förutsättningarna för ett bra klimat och en bra golvvärme.

Dina funderingar kring asfalten bör du ta i en egen tråd i "Grund och Markarbeten" - asfalten ska bort men du behöver inte ta bort allt. Isodrän har någon rekommendation kring hur mycket som ska bort.

Ja, titta. Hade missat det.

jon_h skrev:
Ja, titta. Hade missat det.
Exakt. Skärp dig.

;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.