11 174 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Isolera källare utifrån med cellplast
Sida 1 av 2
Tjena!
Har läst här på forumet om folk som har isolerat källaren utifrån med cellplast och har bestämt mig för att pröva på det själv. Har lite frågor dock som jag inte har lyckats hitta svar på.
När man sätter upp cellplasten mot källarväggen, måste man ha nån luftspalt emellan? Eller är det bara att sätta dit den å skruva fast?
Sen en annan fråga är, kan jag dra på putsen direkt på skivorna eller ska jag armera med något först?
Sista frågan jag hade är, ska jag gräva ner skivorna något under backen eller ska jag bara sätta dom jämt med backen?
Tacksam för svar!
Har läst här på forumet om folk som har isolerat källaren utifrån med cellplast och har bestämt mig för att pröva på det själv. Har lite frågor dock som jag inte har lyckats hitta svar på.
När man sätter upp cellplasten mot källarväggen, måste man ha nån luftspalt emellan? Eller är det bara att sätta dit den å skruva fast?
Sen en annan fråga är, kan jag dra på putsen direkt på skivorna eller ska jag armera med något först?
Sista frågan jag hade är, ska jag gräva ner skivorna något under backen eller ska jag bara sätta dom jämt med backen?
Tacksam för svar!
Jag fick tips av svågern som är i byggbranschen att sätta Platon först och sen limma 10 cm frigolit. Därefter återfyllnad. Har lecagrund.
Det fungerar ypperligt efter 6 år. Inga som helt problem nånstans.
Men det är under marknivå.
Ovan mark hade jag nog gått för en hård stenullsskiva + nät innan puts. Frigolit kan ju brinna nåt så in i bänk......
Det fungerar ypperligt efter 6 år. Inga som helt problem nånstans.
Men det är under marknivå.
Ovan mark hade jag nog gått för en hård stenullsskiva + nät innan puts. Frigolit kan ju brinna nåt så in i bänk......
Det bör gå med stenull (Rockwool) utan problem då den andas. Men jag hade nog ändå satt en liten luftspalt för att vara på säkra sidan. Är inte så hemma på putsade fasader. En-stegs-puts har ju varit rena katastrofen.
Så googla lite så får du rätt info.
Så googla lite så får du rätt info.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 475 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 475 inlägg
Enstegstätadefasader är väl egentligen bara ett känt problem med fuktkänsliga material bakom som gips, trä osv. Jag har dålig koll på puts och sånt så det blir lite gissning men en fukttålig källarvägg bör inte ha samma problem.M MeoJons skrev:
Andra lämpliga fasadmaterial (typ fibercement) kan ju dock kräva luftspalt.
https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/yttervagg/betong/
Har du frigolit, som är i princip helt tät, måste du ventilera bort ev fukt. Visst, det har påverkan på isoleringsvärdet, men mögel och fuktskador vill du inte ha.
Därför satte jag platon innanför frigoliten. Och det är alltså under mark.
Över mark, kolla länken ovan.
Har du frigolit, som är i princip helt tät, måste du ventilera bort ev fukt. Visst, det har påverkan på isoleringsvärdet, men mögel och fuktskador vill du inte ha.
Därför satte jag platon innanför frigoliten. Och det är alltså under mark.
Över mark, kolla länken ovan.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 475 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 475 inlägg
Eps är inte "i princip helt tät".J Jan_G skrev:
Lyfter tråden igen då jag nu ska beställa material.
Sambons farsa rekommenderade cellplastskivor på 50mm då dom motsvarar drygt 100mm gullfiber.
Något som jag tänkte på dock:
Ska man ta bort all gammal puts innan man monterar dit skivorna?
Kan jag armera med typ hönsnät innan jag drar på ny puts ovanpå skivorna?
Runt fönster osv, hur har ni gjort för att få det att se "snyggt" ut?
Och sist, vad är bäst för att fästa skivorna? Sättlim eller borra å skruva?
Tack för svar!
Sambons farsa rekommenderade cellplastskivor på 50mm då dom motsvarar drygt 100mm gullfiber.
Något som jag tänkte på dock:
Ska man ta bort all gammal puts innan man monterar dit skivorna?
Kan jag armera med typ hönsnät innan jag drar på ny puts ovanpå skivorna?
Runt fönster osv, hur har ni gjort för att få det att se "snyggt" ut?
Och sist, vad är bäst för att fästa skivorna? Sättlim eller borra å skruva?
Tack för svar!
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Stämmer inte att 50mm cellplast motsvarar 100mm mineralull om det är värmeisoleringsförmågan han syftar på. Värmekonduktiviteten är ungefär samma runt 35 mW/mK.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Ska du bara isolera ovan mark eller?
Nej jag har inte jättebra koll på detta. Jag hade börjat med att kolla vad de stora isoleringstillverkarna har för tekniska lösningar. Ex isover, paroc.
Nej jag har inte jättebra koll på detta. Jag hade börjat med att kolla vad de stora isoleringstillverkarna har för tekniska lösningar. Ex isover, paroc.