Bra att du tog fram siffror. Som jag skrev är min syn att jag nog bara sett något enstaka hus med utvändig isolering; Ska det göras så måste det passa i förhållande till fasaden. Det skulle inte fungera på min fasad utan jag reflekterade utifrån TS skiss,

När jag letar minnesbilder av hus i huvudet så kan jag bara komma på ett tänkbart där det kanske skulle fungera men det är redan bortom "räddning" när det gäller proportioner jag gillar.

När vi köpte nuvarande hus följde jag temperaturen på insidan yttermurarna i källaren dvs på putsen innan för träuliten. Vi har ett utrymme under en trappa utan träulit och skillnaden var rätt stor. Träuliten gör nytta och att isolera utvändigt var aldrig ett alternativ. En källare är trög att värma på vintern och omvänt så håller marken den sval på sommaren. Det är svårt att upphäva vissa förutsättningar.

Vi har gjort en del andra saker på insidan vägg som ger komfort dvs väggarna kyler marginellt. Det får beskrivas någon annan gång.

Jag vet att träullit förekom liksom kork, som var ganska vanligt på 30-talet. Jag tillhör inte dem som tycker man skall kasta sig på dräneringen det första man gör när man köpt ett gammalt hus. Fuktproblemen kommer oftast inifrån genom för hög temperatur i källaren. Gamla hus kan vara helt inringade i lera som faktiskt hjälper till att hålla källarväggarna täta. Men om man måste dränera om så skall man absolut isolera utvändigt, använda bra material, fylla dräneringsgraven med väldränerande material som skyddas med kraftig geoduk och göra ett omsorgsfullt arbete. Inriktningen bör vara 50+ (år alltså).

Intressant tråd det blivit.
Jag har pratat med en kille som jobbar för kommunen med att gräva.
Jag tycker hans påpekande var ganska intressant:
En fiberduk blir som en plastpåse efter några år då porerna i duken satts igen av particklar.
Resultatet om man har fiberduk runt hela dräneringen är att man får en våt strumpa som ligger mot huset med en liten sjö i. Så enligt honom skall man ha duken öppen nedåt så att vatten obehindrat kan rinna nedåt.

Största orsaken till att vi vill dränera är för att vi vill isolera så vi får det varmare i källaren samt om det går att sänka fuktbelastningen underifrån från golven i källaren.

Har ni några andra tips om isolering av källaren ovan mark. Även skivmaterial som kan fungera som uvskydd osv mottages gärna.

Jag funderade lite på att sätta invändig isolering ovan mark och bygga innerväggar istället.
@arkitekten. Om vi gör utvändig isolering kommer inte att synas då vi kommer ha ett trädäck ovanför.

Hur man än vänder sig har man ändan bak. Fiberduken skall skydda dräneringen från organiskt material som t.ex. jord som kommer uppifrån. Nedtill skall det helst vara öppet.

Den utvändiga isoleringen är till för att dämpa fuktvandringen inifrån och ut. Inget hindrar att man dessutom har invändig isolering. Samma sak gäller golven. Den mesta fukten kommer inifrån. Eftersom det inte är möjligt att på ett enkelt sätt placera isolering under betongplattan får man nöja sig med att placera den ovanpå. Man måste då använda ett isoleringsmaterial som tål fukt, t.ex. frigolit, och förse det med ett ytskikt som också tål fukt, t.ex. betong. Varken golv eller väggar får täckas på insidan med plastfolie. Då går det garanterat illa.

Om man har ett äldre hus där källarens väggar vilar på s.k. utbredda plattor så är betongplattan mellan väggarna ganska tunn. Då är det fullt möjligt att bila upp denna, isolera och gjuta på nytt.

• Gilla
Mattias991
  • Laddar…
Jag förstår inte det som skrevs tidigare.
Att man skulle få mer fukt i angränsande konstruktioner om man har stoppat fukten på en area.
Säg att man har 100%Rf i marken under plattan i källaren.
Om man då har en isodränskiva med gjuten platta ovanför så borde man få mer fukt i marken under eftersom fukten ska tryckas ut från isodränen mot kalla sidan så där borde man få vatten och 100% fuktighet som tar sig in angränsade delar som sulan.
Om man har räknat underifrån och upp: sten,platon, xps/eps , cement. så borde man väl ha 100% Rf och inte så mycket fuktbelastning i material som är runt omkring.
Jag förstrå som sagt inte varför man skulle få det blötare runt om, om man stoppar fukten under plattan i en area.

Förklara gärna om någon kan det genom att använda fysikaliskt resonemang.

/poppe

Fukt kan ha tre olika former, fast (is), flytande (vatten) och ånga (vattenånga). I luft förekommer bara vattenånga. Dimma är vatten fast i små droppar. Begreppet relativ luftfuktighet är ett mått på hur mättad på vattenånga luften är i förhållande till dess maximala mättnadsgrad vid den aktuella temperaturen. Vattenånga är osynlig. Ett visst värde på den relativa luftfuktigheten säger inget om den faktiska fuktmängden.

I byggsammanhang är fukt ett problem när man använder fuktkänsliga byggnadsmaterial, t.ex. trä. Det finns dessutom många fukttåliga byggnadsmaterial som man inte behöver bekymra sig för. Allting i naturen strävar mot jämvikt. Vatten på yttertaket vill rinna ner till marken. Varm luft (som kan innehålla mycket vattenånga) vill röra sig mot kall luft. När så sker sjunker luftens förmåga att binda vattenånga som då kondenserar till flytande form, dvs vatten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.