Hej! Ny på forumet och jag söker lite input på ett problem jag stött på.

Köpte ett gammalt hus med kanonläge som jag totalrenoverar, arbetar som elektriker och gör allt själv. Jag rev invändigt ner till stommen och kontrollerade fukt etc när jag renoverade bodelen. Under är det källare med 2.2m i takhöjd. Isoleringen såg fin ut uppifrån och tanken var att jag skulle byta ut taket i källaren på sikt men nu vid minusgrader blir det väldigt kalla golv och jag tänkte höra eran input i detta.

Från början hade dem plastat taket nerifrån vilket är sämsta möjliga att göra, dessutom sitter det frigolitblock. Frigolit har en absorberande förmåga och är därför häller inget bra val av materiel. Jag har ritat en bild för hur det ser ut just nu. Isoleringen som de använt verkar vara liknande stålregelskivor då den "bångnar" på mitten och skapar en luftspalt där.

Jag tänkte göra detta i samband med att jag går på källaren men det blir nog i snartid som jag får göra något.

Se bilden, det har lagt på vissa ställen 2 skivor och på vissa endast 1. Det är upptryckt med frigolitblock. Jag har ingen onormal fuktkvot i källaren utan den ligger där den ska. Jag kommer ha ventiler och fläktar som gör genomdrag i källaren och jag är lite kluven till matrial i taket.

Alternativen är en bekant som kör Cellulosa men jag tycker det är bökigt att köra underifrån. Fungerar Flexibaits? Vad kör ni och vad håller ni uppe med? Luftspalten är ett problem då det är el slingor i badrum och hall. Temp runt 7-10+ vintertid i källaren.

Jag har grov dyslexi, så jag ber om ursäkt för eventuellt ansträngande läsning.

• Schematisk illustration av golvkonstruktion med isolering och frigolitblock i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent generellt så brukar kalla golv bero på att det blåser in nånstans och letar sig fram över isoleringen. Grundproblemet är sällan kyla som vandrar underifrån.

S Stefan1972 skrev:
Rent generellt så brukar kalla golv bero på att det blåser in nånstans och letar sig fram över isoleringen. Grundproblemet är sällan kyla som vandrar underifrån.

Det vet jag om och det är luftspalten här som jag vet är boven i dramat. Frågan är bästa billigaste sättet att gå tillväga då de kan skapa kondensfukt av varm och kall effekten i luftspalten

Vill egentligen veta vad folk fått bäst resultat av när de isolerat underifrån

Ja fast det spelar ju ingen roll om du så har en meters isolering under golvet om det på nåt vis tar sig in kalluft ovanpå isoleringen. Räcker ju att det är nå möss eller nåt som letat sig in och skapat en öppning så rör sig ju luften och det blir kallt.
Det märks ju dessutom på konstruktionen med frigolit att problemet funnits ett tag och att det troligen inte vart nå bättre med mer isolering underifrån. Då kan man nog anta att problemet ligger någon annanstans.

Det är ganska stor chans att det inte är tätt där bjälklaget ansluter mot grundmuren. Börja leta där. Sen kan du köra cellulosa i skivformat, betydligt trevligare än mineralull att pilla med.
Cellplast som material är det inget fel på men det fyller ju inte ut som en skiva mineralull

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.