Har ett oisolerat förråd, sitter råspont, takpapp, läkt och plåttak på utsidan. Snart dags att påbörja göra i ordning insidan och funderar på vad man ska göra på insidan av råsponten.

Insidan av väggarna kommer bli oisolerade, tänkte sätta dit osb skivor jag har liggandes för att underlätta sätta upp saker på väggarna, ev måla dem vita för att ljusa upp det lite.

Men hur hade ni gjort med insidan av råsponten? Kommer vara oisolerat upp mot tak.

1. Lämnat det som det är på bilden?
2. Lämnat det som det är på bilden men målat det vitt? Isåfall vilken typ avfärg?
3. Satt upp osb skivor mot takstolarna? Lämnat det omålat eller måla och isåfall vilken typ av färg?
4. Annan lösning?

Vill inte skapa några kondens eller fuktproblem, men det kanske inte är ett problem när det är oisolerat?

Varför jag funderar på skivor i taket är för att dels ev. kunna måla för att ljusa upp det lite, men även lättare kunna sätta upp belysning, krokar etc även i taket.

Alla tips, tankar och idéer är välkomna 😊

• IMG_6465.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Lämna obehandlat. (Om det blir för mörkt kan du ju i framtiden stryka taket med linoljefärg i en tunn strykning)

Vill du ha belysning föreslår jag ledlampor på takåsarna med utanpåliggande kabel.

F fribygg skrev:
1. Lämna obehandlat. (Om det blir för mörkt kan du ju i framtiden stryka taket med linoljefärg i en tunn strykning)

Vill du ha belysning föreslår jag ledlampor på takåsarna med utanpåliggande kabel.
Vilken är fördelen med att lämna det som det är jämfört med skivor/måla tycker du?

Det är tanken med belysningen 😊

Tid, kostnad, begränsad nytta med skivor och onödigt låg inre takhöjd

F fribygg skrev:
Tid, kostnad, begränsad nytta med skivor och onödigt låg inre takhöjd
Rimligt argument, men har allt material liggandes sedan tidigare så ingen extra kostnad där isåfall.

Å tid har du?

A Akerfeldt skrev:
3. Satt upp osb skivor mot takstolarna?
OSB kan vara svårmålat, prova först hur färgen fåster innan du sätter upp dem om det är viktigt att det går att måla

F fribygg skrev:
Å tid har du?
Allt är väl relativt, men ja.

F fribygg skrev:
OSB kan vara svårmålat, prova först hur färgen fåster innan du sätter upp dem om det är viktigt att det går att måla
Målat på osb tidigare med ok resultat.

Men du anser rent byggnadsmässigt att alla alternativ funkar, bara tid/pengar avgör?

Vill du ha OSB ska du ju montera det.

F fribygg skrev:
Vill du ha OSB ska du ju montera det.
Får börja med osb på väggarna så får man se vad man känner sen. Ingen risk med att det blir lufttätt mellan osb och råsponten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.