Jag ska riva ut övervåningen helt upp till nock/yttertak, Isolera och smäcka igen. Det blir alltså snedtak på övervåning

JAg har kört med Linisolering+tillhörande papp i väggarna (gammalt hus så ingen glasfiber eller plast kommer in i huset) vilket har varit lite meckigt. Skulle nu vilja ha nån form av lösulll med liknande naturliga egenskaper., dvs att det kan ta upp fukt så ingen plast behövs. Kan ju köra vidare med vanlig linisolering men det blir så jäkla mkt kapande i gamla konstruktioner så det hade varit smidigare med lösull

JAg skulle oxå vilja göra jobbet själv och frågan är vad man ska köpa och var man kan köpa det? Tänker mig ju kompakta säckar av nått bös som jag successivt kan peta in i vinklar och vrår allteftersom jag sätter upp ångbromsen (pappen).

Blåsa in ser ja inte riktigt som ett alternativ eftersom man inte ser om det kommer på plats.

Cellulosa är väll ett alternativ men hittar ju inga byggvaruhus som säljer detta
Linisolering hittar ja inte i lösullsvariant
ekofiber: Står att den både kan och inte kan användas i snetak på deras hemsida...

Jag finns i Göteborgsområdet

Det kan mycket väl vara så att lösullsfirmorna säljer säckar för de som vill kratta ut isoleringen själv på t.ex vindar.
Skepiskt till om det går att peta in den för hand i ett snedtak. Firmorna sprutar ju in, då fyller det ut av sig självt. De fyller med lite högre densitet i snedtak.

Ok men hur funkar det om jag ska anlita nån som bara komemr och sprutar in?

Jag kommer ju inte ha någon transparent plast så man ser ju inte hur det ser ut när man sprutar in....

En annan nackdel med linisolering är att skivorna väger ganska mkt jämfört med vanlig isolering så ja gissar att dom inte stannar kvar mellan reglarna under arbetet som vanlig isolering gör. Hade problem med detta bara på raka väggar...

Som jag gjorde så satte jag vindduk utåt, lämnade ett tomrum som skulle isoleras, satte ny vindduk/ångbroms, på med ytsikt (pärlspont), men lämnade en bräda mellan varje takstol. Sedan gjorde isoleraren hål i ångbroms på lämpliga ställen för att kunna blåsa i lösisolering, och jag satte upp sista brädan.
Har faktiskt inte värmefotat, men det skulle man kunna göra för att kontrollera.

Ok det låter ju bra om det funkar. Blir ju jobbigt om man missat nått då. Har ju ingen känsla riktigt för hur bra man kan fylla när man blåser in.... det är ju dessutom relativt lufttätt när man är klar (är ju syftet med hela pappandet) men det kanske inte är några problem att få luften att komma ut ändå?

Jag tror de blåser med ganska högt lufttryck för att det verkligen ska gå in överallt.

Ok så om det bara är 1 öppning i varje fack så är det lungt då, oavsett var man placerar det hålet? Antar att du satte ytskicktet för att hålla emot när man blåste in ?

Jag vill ju gärna sätta X för att stoppa köldbryggorna,men det är inga problem heller då antar jag...

Jag TROR att det är lämpligt att sätta hålet upptill.
Men det bästa är väl att kontakta en lämplig firma och fråga först, har för mig att jag gjorde så.

Enkel skiss av en trähylla med tre hyllplan och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ok men det blir inga problem att fylla mitt rutnät då om dom får sätta ett hål i varje längsgående sektion?.

dryga med att ha nån som gör det är dock att man

1. måste göra allt på en gång
2. Vänta med att boka in nån tid tills man vet när man är klar
3. vänta i evigheters evighet på att nån ska komma
4. Riskera att det slarvas....
5. Få massa skit att förarbetet inte är "rätt". Klassiker att hantverkare skyller på varandra.....

inga fördommar alls :)

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Jag har liknande frågeställning..

Ska isolera med hampa, och då häller man ju i isoleringen i utrymmet mellan luftspalten och den valda duken som är förstärkt med den blivande innerpanelen.

Jag tänker mej om man gör detta med max en bredd av den duk man har valt så borde man kunna krafsa runt och slippa luftfickor. Men sen kommer man ju upp till nock och man vill kunna fylla utan att få allt i ansiktet när man står på stegen, hur gör man då?
Ska man bara ge upp och istället köpa en skiva och trycka in dom sista dm?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.