Hej,

Jag håller på att bygga ett uterum. Det ska vara isolerat och med "vår-höst" glaspartier. Ingen värmekälla är inplanerad ännu, men det kanske blir något enkelt, typ infravärmare. Uterummet kommer att vara ouppvärmt under vintern.

Reglar för golvet har jag lagt, tryckimpregnerat som jag hade över. Isolering i form av mineralull som kan ligga i "facken" är inköpt. Golvet blir furuplank.

Under reglarna finns sedan tidigare ett tjockt lager grus, ca 50 cm djupt med markduk under. Mellan gruset och reglarna finns ca 10 cm luftspalt och jag kan även sätta ventiler sen så att luft kan passera under golvet.

Nu till min fråga: hur bygger jag bäst för att undvika kondens och fukt i golvet? Ska jag undvika plast i golvkonstruktionen?

Tack på förhand!

• Tryckimpregnerade reglar för ett uterum lagda över ett gruslager, med synlig luftspalt under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SWALL skrev:
Hej,

Jag håller på att bygga ett uterum. Det ska vara isolerat och med "vår-höst" glaspartier. Ingen värmekälla är inplanerad ännu, men det kanske blir något enkelt, typ infravärmare. Uterummet kommer att vara ouppvärmt under vintern.

Reglar för golvet har jag lagt, tryckimpregnerat som jag hade över. Isolering i form av mineralull som kan ligga i "facken" är inköpt. Golvet blir furuplank.

Under reglarna finns sedan tidigare ett tjockt lager grus, ca 50 cm djupt med markduk under. Mellan gruset och reglarna finns ca 10 cm luftspalt och jag kan även sätta ventiler sen så att luft kan passera under golvet.

Nu till min fråga: hur bygger jag bäst för att undvika kondens och fukt i golvet? Ska jag undvika plast i golvkonstruktionen?

Tack på förhand!
Isolering är helt menlöst om du inte ska ha det uppvärmt året runt.
Kan bara ställa till med problem(lukt) om den blir fuktig vid kondens mm.
Lämna tillbaka 👍 så spara du in de pengarna

S SWALL skrev:
Hej,

Tack på förhand!
Hej, jag byggde om mitt uterum från sommar glas till vår/höst för ca 5-6 år sedan, mitt gamla golv ( trall virke ) bytte jag ut mot fukt tröga golvspån, ingen bygghandlare hade dem, beställde via nätet, golvet blev ett tyskt laminat golv godkänt för uterum, mellan reglarna har jag 95 mm mineralull men ingen plast varken över eller under, mineral har förmågan att torka bort ev. kondens fukt, jag kollar så långt in som jag når om mineralullen känns fuktig varje vår och höst, hittils har jag inte märkt några problem, min luftspalt under är 10-15 cm, hur mycket nytta isoleringen gör kan jag inte svara på men jag fick ettt mycket bättre uterum som vi använder större delen av året.

Tack för svar! Jag planerar att isolera och det låter lovande att det går att hålla isoleringen torr

Att ta i beaktande är väl fukt uppifrån p.g.a. spill av diverse speciellt om man har barn

Lägg plast på marken så slipper du få upp all markfukt.
Isolering mellan reglarna ger varmare golv även om det inte är uppvärmt så det ska du absolut ha.

Tack, plast på marken är ett bra tips!

S SWALL skrev:
Tack, plast på marken är ett bra tips!
Hej, jag lade Isoleringen 95 mm på bärläkt som jag monterade på 90 mm djup mellan reglarna, jag bedömde att jag ej behövde markplast, det dammade om marken när jag rev det gammla trall golvet, men det är nog en fördel i de flesta fall att använda markplast.

Tvärre till Ts men det kommer inte bli bra. Pengar i sjön och menlöst med isolering. Men man gör ju som man själv vill 👌

P Pappa1986 skrev:
Tvärre till Ts men det kommer inte bli bra. Pengar i sjön och menlöst med isolering. Men man gör ju som man själv vill 👌
Jag rev upp mitt uterumsgolv och isolerade efteråt. Blev stor skillnad
Gjorde du samma utan att märka nån skillnad eller hur vet du att det är meningslöst?

P para skrev:
Jag rev upp mitt uterumsgolv och isolerade efteråt. Blev stor skillnad
Gjorde du samma utan att märka nån skillnad eller hur vet du att det är meningslöst?
Hur använder du ditt uterum? Vad har du för golv?

P Pappa1986 skrev:
Hur använder du ditt uterum? Vad har du för golv?
Vår, sommar och höst.
16mm kanalplast i tak
VG25 glaspartier, Ingen värmekälla
Trall som golv. Skruvade upp och bankade ihop och skruvade tillbaks igen.

Hade du egen erfarenhet av att isolera golvet eller var det bara en åsikt?

P para skrev:
Vår, sommar och höst.
16mm kanalplast i tak
VG25 glaspartier, Ingen värmekälla
Trall som golv. Skruvade upp och bankade ihop och skruvade tillbaks igen.

Hade du egen erfarenhet av att isolera golvet eller var det bara en åsikt?
Min fader gjorde så i deras uterum. Fukt, kondens mm som gör att isoleringen blir fuktig så kom en tråkig doft och kändes inte som det gjorde nytta. Skulle nog haft cellplast? som isolering

T teuvo tainio skrev:
mineral har förmågan att torka bort ev. kondens fukt,
Vad har du för en fantastisk produkt, jag vill gärna veta tillverkare och exakt vilken produkt som har den förmågan..

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.