Hej, vi har nyligen köpt ett föredetta sommarhus byggt 1942 med torpargrund. Det är gamla trägolv som är jättefina, men det läcker in en hel del kall luft underifrån och det skulle vi vilja åtgärda. Går det att isolera ifrån krypgrunden på något sätt, och är det en bra idé? Det skulle höja värmen i huset rätt rejält... (vi har direktverkande el men har de flesta element avstängda då vi har kamin och luftvärmepump)

Tacksam för all hjälp vi kan få! :)
 
Hade samma bekymmer, anlitade en firma som sprayisolerade grunden med closed cell isolering, men de behöver iallafall min 50cm takhöjd att jobba på, tror de kostade runt 350kr/kvm. Blev skitbra och varma golv.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Har lite liknande funderingar. Har en del av huset dit källaren inte når utan det är ett instängt utrymme på kanske 8-10m2.
Det finns alltså ingen möjlighet att komma åt underifrån. Jag kommer att ta bort trägolvet för att lägga klinkers och skulle vilja lägga isolering samtidigt i bjälklaget.
Då det inte går att inspektera så vill jag göra detta på ett "fuktsäkert sätt", några tips hur jag ska gå tillväga?
 
Jag är i samma sits. Nu när jag ändå tänker bryta upp golvet (ska återvinnas!), så blir det en typ av isolering som jag hoppas är ok:
Jag rensar botten från "bös" och jämnar till så gott det går. Misstänker dock att det är ojämt då huset är ca 100 år gammalt. Klokt placerat dock, på en stenig höjd. Sedan lägger jag åldersbeständig byggplast i botten (ska tydligen stickas hål i de lägsta partierna för avrinningens skull), och låter det gå upp en bit på grundens vägg. Därefter frigolit i skiva eller löst. Mitt problem är att jag inte vet om det är lämpligast att täppa till ev ventilation i muren...
Därefter sedvanlig isolering av bjälklag. Hoppas att detta funkar!
 
Jag är osäker på plasten, i vårt hus ligger set kutterspån på råspont på dom flesta ställen i bjälklaget.
Jag funderar på att sätta lite gles och vindpapp och sedan isolera med mineralull, alt att fylla på med någon form av organisk isolering. Därmed skippar jag plasten helt.
Men som sagt, jag är osäker speciellt som utrymmet inte blir inspekterbart efteråt.
 
Ah, jag tänkte plast mot marken med frigolit på. Borde bli ett bra, fuktsäkert klimat som hjälper till när golvet isoleras. Mineralull är mitt alternativ. Golvet blir ett 25 mm trägolv.

Problemet kvarstår med inspekteringsmöjligheterna, precis som du skriver. Ska du ha golvvärme?
 
Ok, då är jag med på hur du tänker. Ska inte ha golvvärme men funderar på att bygga in en inspektionslucka i en klädkammare.
I vilket syfte ska du lägga frigolit på byggplasten?
 
Frigoliten ska bidra med att göra klimatet lite bättre när kall resp varm luft möts. Värmeskillnaden torde bli mindre och jag hoppas därmed att slippa fukt underifrån. Mitt bekymmer är att anpassa den gamla torpargrunden till moderna förutsättningar. I och med att jag river den gamla murstocken, dvs tar bort en naturlig värmeanordning för krypgrunden. så behöver jag tänka till med fukt och ventilation. Knepigt det där...

En inspektionslucka verkar vettig! Annars finns det "fuktvakter", har jag för mig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.