Hej!

Vi ska sätta upp en större lekstuga som även ska fungera som ett mindre gästhus därför tänkte vi isolera. Vi tänkte regla upp golvet så vi får 10-12cm och fylla upp med kutterspån. Frågan är vad lägger man underst mot marken? Vissa säger asfaltboard för att det andas och inte bildas kondens. Andra säger cellplast för att det inte släpper igenom luft som asfaltboard. Stugan kommer stå på ett litet ”berg” upphöjd på stenar med en luftspalt på ca 10-15cm under.

Alla tips välkomna.

//Morgan

Jag skulle tro att asfaboard är lättare att jobba med, och kanske inte lika känsligt som "botten" i konstruktionen. Det fungerar utmärkt med asfaboard i min stuga.
Men varför kutterspån, om det bara är ett mycket litet hus, när det finns t ex. mineralull och liknande.

Om man behöver isolera för att man ska använda huset vintertid så blir det ju mycket bättre med "vanlig" isolering än kutterspån (i alla fall över tid då det inte sjunker ihop på samma vis). Om det ska behöva isoleras mot kyla är nog tak och väggar viktigare iofs. Tror jag.

• Gilla
Morgan Norman
  • Laddar…
Mats-S
M Morgan Norman skrev:
Vi tänkte regla upp golvet så vi får 10-12cm och fylla upp med kutterspån.
Så vad är problemet med vanlig rockwool golvisolering? Klart bättre isoleringsförmåga än kutterspån som med tiden sjunker ihop till en typ "geggig" massa.
Fungerar perfekt med oljemasonit som trossbotten om du har en luftspalt under.

• Gilla
Morgan Norman
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Klart bättre isoleringsförmåga än kutterspån som med tiden sjunker ihop till en typ "geggig" massa.
Det är helt riktigt att kutterspån sjunker med tiden, men "geggigt" blir det inte @Mats-S
Kutterspånspån kan mycket väl användas som isolering, men i golvbjälklag finns bättre produkter som inte sjunker.

Ja, kutterspån sjunker, märks mycket i väggar ffa. Jag skulle aldrig välja det i utrymme som jag vill värma. Jag har det i väggar, tak och golv i gammalt fritidshus från krigets 1943 (5 cm), och med tilläggsisolering får det vara kvar för då klarar det även vinterbruk pga litet hus och bra vedkamin.

Men veckans projekt är att byta tidigare ägares konstruktion av ett frost-skyddat "pumphus" med väggar av asfaboard och glasull (ingen träpanel ens), mot murad leca- vägg. Mössen har på 40 år bosatt sig i väggarna och där har då isoleringen sjunkit när de har gjort gångar och delvis ersatts av mus-skitar.
Hoppas att det kan hålla dom ute.

Jag vet inte om det är någon avgörande skillnad mellan kutterspån och mineralull i golvet avseende möss, men där har jag inte sett några spår i mineralullen ännu, (men har inte kollat så noga.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Jag vet inte om det är någon avgörande skillnad mellan kutterspån och mineralull i golvet avseende möss, men där har jag inte sett några spår i mineralullen ännu, (men har inte kollat så noga.
Det är betydligt svårare för möss att bygga gångar i spån än i mineralull eftersom spånet sjunker ihop.

• Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
Frågan gäller alltså inte kutterspån eller inte eftersom vi redan har det. Det är en enklare konstruktion och ska inte användas vintertid. Det vi ville bolla är alltså materialet mot grunden som håller isoleringen på plats. Tacksam för alla tips 😀

Behöver du då isolering?

Oavsett, asfaboard (alt masonit) skulle jag välja pga hanterbarhet, och hållbarhet (troligen även kostnad). Fungerar gör nog alla alternativ om du inte ska värma upp det vintertid. Troligen ger kutterspån bara mer jobb, ett slutet utrymme med stillastående luft är också ganska effektivt. Luft leder värme dåligt ut ur huset om det inte läcker ut (och lättare att få det tätt med skivor än cellplast tycker jag).

Vi vill isolera lite så det inte känns så rått när men eventuellt övernattar. Man vet aldrig vad den svenska sommaren erbjuder.

En vanlig "Feuerhand" stormlykta (alt värmeljus) driver ut fukten och ger värme i ett litet utrymme.
Sedan ger kroppsvärmen den nattliga effekten. Det fungerar i träbåten, där kan det vara fuktig rå luft på kvällen innan man ska lägga sig. Det är som att tälta.

Men ska man ha lampan/ljus tända under natten ska det vara väl ventilerat. Det är viktigt annars också om man vill värma för att bli av med fukt.

Det råa måste ut ur luften inne i huset, det hjälper inte isolering mot (men om man vill ha en ständig uppvärmning så sparar det el/pengar att isolera).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.