Hej!
Jag har tagit på mig ett väldigt stort första projekt!
Nämligen att totalrenovera och bygga om en suteräng sommarstuga från 67 på 80m2 + källare till permanentboende. Allt är klart utvändigt med tilläggsisolering, panel, nya takstolar, ny isolering, plåttak, pvc-fönster, osv. Invändigt är pågående med vattenburen golvvärme på hela markplan med en Mitsubishi ecodan och en sw50.
Tanken är att halva källaren på ca 40m2 ska bli badrum, tvättstuga, groventre och resterande 40m2 ska bli bar, spelrum.
Det är en gjuten oisolerad platta på ca 15cm mitt i och något tjockare runt om.
Där nere vill jag naturligtvis ha golvvärme, åtminstone i badrumsdelen.
Första planen var/är att bila och gräva ur golvet för att sedan sänka golvet med en 30cm, gjuta en ny platta och sedan eps betong med golvvärme eller hur man nu gör. Jag har inte undersökt i detalj då detta är höstens/nästa vinterns projekt.
Ett sådan ingrepp skulle då kräva en hel del slit och släp samt en ganska hög kostnad.
Jag försöker alltså kolla över andra möjliga alternativ.
Då jag har ganska lågt i tak, ca 230 mellan betong och balkar så vill jag bygga så lite som möjligt utan att förlora allt för mycket värme neråt.
Jag har kollat runt lite och funderar på om man skulle kunna lägga Platonmatta 6mm på golv, spårad cellplast, golvslingor, tätskikt, fix, klinker och på väggar 6mm Platon, våtrumsgips, tätskikt, fix, kakel och lämna en spalt längst upp så man får en ventilerad platta och väggar för att undvika fukt. Vet att man kör den lösningen på golv med ventilerad sockel men blir ju lite knäppt med badrum, där av att flytta upp spalten till taket.
Källaren kommer för övrig isolerad med podrän och dräneras om i vår så det kommer vara schysst.
Hopps man inte blir allt för dumförklara. Som sagt första projektet som jag började med i våras och har ingen tidigare erfarenhet
Jag har tagit på mig ett väldigt stort första projekt!
Nämligen att totalrenovera och bygga om en suteräng sommarstuga från 67 på 80m2 + källare till permanentboende. Allt är klart utvändigt med tilläggsisolering, panel, nya takstolar, ny isolering, plåttak, pvc-fönster, osv. Invändigt är pågående med vattenburen golvvärme på hela markplan med en Mitsubishi ecodan och en sw50.
Tanken är att halva källaren på ca 40m2 ska bli badrum, tvättstuga, groventre och resterande 40m2 ska bli bar, spelrum.
Det är en gjuten oisolerad platta på ca 15cm mitt i och något tjockare runt om.
Där nere vill jag naturligtvis ha golvvärme, åtminstone i badrumsdelen.
Första planen var/är att bila och gräva ur golvet för att sedan sänka golvet med en 30cm, gjuta en ny platta och sedan eps betong med golvvärme eller hur man nu gör. Jag har inte undersökt i detalj då detta är höstens/nästa vinterns projekt.
Ett sådan ingrepp skulle då kräva en hel del slit och släp samt en ganska hög kostnad.
Jag försöker alltså kolla över andra möjliga alternativ.
Då jag har ganska lågt i tak, ca 230 mellan betong och balkar så vill jag bygga så lite som möjligt utan att förlora allt för mycket värme neråt.
Jag har kollat runt lite och funderar på om man skulle kunna lägga Platonmatta 6mm på golv, spårad cellplast, golvslingor, tätskikt, fix, klinker och på väggar 6mm Platon, våtrumsgips, tätskikt, fix, kakel och lämna en spalt längst upp så man får en ventilerad platta och väggar för att undvika fukt. Vet att man kör den lösningen på golv med ventilerad sockel men blir ju lite knäppt med badrum, där av att flytta upp spalten till taket.
Källaren kommer för övrig isolerad med podrän och dräneras om i vår så det kommer vara schysst.
Hopps man inte blir allt för dumförklara. Som sagt första projektet som jag började med i våras och har ingen tidigare erfarenhet
Redigerat:
Klicka här för att svara

