Jag skulle alla dagar i veckan sätta den släta sidan uppåt.
Dels för att det blir aningens mindre vindmotstånd, dvs aningens bättre cirkulation (nåja, så stor skillnad blir det väl iofs inte).
Dels för att det blir väldigt mycket svårare för mössen att ta sig in, dvs de halkar av (och DET gör desto större skillnad).
Dels för att det blir aningens mindre vindmotstånd, dvs aningens bättre cirkulation (nåja, så stor skillnad blir det väl iofs inte).
Dels för att det blir väldigt mycket svårare för mössen att ta sig in, dvs de halkar av (och DET gör desto större skillnad).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Att tro den glatta sidan skulle hindra möss känns naivt, dom är riktiga akrobater och grymma klättrare. Efter några försök inser dom att dom kan få bra grepp mot takstolen eller råsponten och vips är dom inne.
(Givetvis är detta bara vad jag tror baserat på mina erfarenheter.)
(Givetvis är detta bara vad jag tror baserat på mina erfarenheter.)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Varför inte köra lösull?
Japp!davveno1 skrev:
Takstolarnas underarmar ger isoleringsskivornas tjocklek. Sedan rullas pappad byggmatta ut tvärs takstolarna.
Det är bökigt och jobbigt, särskilt ute vid takfoten. Att antingen ha byggmattan pappad på båda sidor, eller lägga ngn papp, vilken som helst, på isoleringsskivorna gör att det blir lättare att glida isoleringen på plats. (Häfta fast lös papp, annars kan den glida iväg.)
Oldboy skrev:
Japp!
Takstolarnas underarmar ger isoleringsskivornas tjocklek. Sedan rullas pappad byggmatta ut tvärs takstolarna.
Det är bökigt och jobbigt, särskilt ute vid takfoten. Att antingen ha byggmattan pappad på båda sidor, eller lägga ngn papp, vilken som helst, på isoleringsskivorna gör att det blir lättare att glida isoleringen på plats. (Häfta fast lös papp, annars kan den glida iväg.)
Kan man inte ta en isoleringstjocklek dom är högre än takstolarnas höjd?
Ev sala på något om man vill bygga en landgång tex.
Jo, det kan man, men poängen är att isoleringsmattan på tvärs ovanpå täpper till alla glipor som man lätt får mellan isolering och takstol. Det kan t ex vara att snedstöttor är fästa med brädor som bygger ut, eller att avstånden mellan takstolarna varierar så att en std isoleringsskivas bredd inte riktigt räcker till etc.
Det går att lägga hur många lager isoleringsmatta som helst. För att minimera köldbryggor bör alla lager läggas med förskjutna skarvar, och/eller i kors.
Om skivorna i botten är högre än takstolarnas underarm så bildas "kylluftkanaler" över/längs med.
Det går att lägga hur många lager isoleringsmatta som helst. För att minimera köldbryggor bör alla lager läggas med förskjutna skarvar, och/eller i kors.
Om skivorna i botten är högre än takstolarnas underarm så bildas "kylluftkanaler" över/längs med.
Underarmarna är 120mm, men jag är lite sugen på att köpa 220mm isolering att lägga mellan takstolar och sedan en 45mm skiva ställd åvanpå takstolarnas underarmar för att ta bort glipan som blir, sedan en 95mm byggmatta på detta.
Låter det galet?
Låter det galet?
Nej då. Det fungerar. Lite pill med fyllningen bara.
Om du har det som jag så att det inte finns ngt annat än takstolarnas underarmar att gå på så blir det jobbigt att ta sig fram med resten av isoleringen efter första omgången 220 mm isolering. Särskilt ut mot takfoten. Såvida du inte lärt konsten att levitera...
Om du har det som jag så att det inte finns ngt annat än takstolarnas underarmar att gå på så blir det jobbigt att ta sig fram med resten av isoleringen efter första omgången 220 mm isolering. Särskilt ut mot takfoten. Såvida du inte lärt konsten att levitera...