Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
I äldre hus kommer det inte att finnas en ångspärr och om du isolerar kan du välja att utelämna den eller lägga till den. Ångspärren bör som tumregel alltid ingå i bygget om isoleringstjockleken överskrider 200 mm. Då ligger daggpunkten – där kall och varm luft möts – nämligen inuti själva isoleringsmaterialet.

Detta är en tumregel enligt experter , är själv amatör ;)
Du har uppenbart inte förstått den grundläggande fysiken kring detta.

Förutsatt att daggpunkten är högre inomhus än utomhus (vilket det normalt är på vintern i uppvärmda hus) så kommer man få någonstans inne i isoleringen i väggen där temperaturen är exakt lika med denna daggpunkt. Det är just här risk finns för kondensation om man inte har en diffusionsplast.

Denna punkt kommer under ovan förhållanden ALLTID hamna inne i isoleringen, oavsett om det är isolerat med 50mm eller 400mm.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Tomture61
V vectrex skrev:
Du har uppenbart inte förstått den grundläggande fysiken kring detta.

Förutsatt att daggpunkten är högre inomhus än utomhus (vilket det normalt är på vintern i uppvärmda hus) så kommer man få någonstans inne i isoleringen i väggen där temperaturen är exakt lika med denna daggpunkt. Det är just här risk finns för kondensation om man inte har en diffusionsplast.

Denna punkt kommer under ovan förhållanden ALLTID hamna inne i isoleringen, oavsett om det är isolerat med 50mm eller 400mm.
Oboy :rolleyes: . Om ytterväggen är isolerad med 50mm isolering kommer väggen att vara så varm på den kalla sidan att ngn daggpunkt ej kommer att finnas i isoleringen (detta om det är tex +20 gr inne i byggnaden , kallare utanför)
Gränsen för detta , kanske ngn stans mitt i Sverige går vid ca 200 mm isolering .
Så med andra ord , om du har 200 mm isolering eller mindre kan man skippa diffplast , mer är 200 mm är det en tumregel att diffplast bör användas , detta om isolermaterialet är tex mineralull.

Oboy :rolleyes: . Om ytterväggen är isolerad med 50mm isolering kommer väggen att vara så varm på den kalla sidan att ngn daggpunkt ej kommer att finnas i isoleringen (detta om det är tex +20 gr inne i byggnaden , kallare utanför)
Gränsen för detta , kanske ngn stans mitt i Sverige går vid ca 200 mm isolering .
Så med andra ord , om du har 200 mm isolering eller mindre kan man skippa diffplast , mer är 200 mm är det en tumregel att diffplast bör användas , detta om isolermaterialet är tex mineralull.
Det du skriver stämmer helt enkelt inte. Får försöka leta upp lite källor sen.

Härligt med 2 helt olika åsikter / syn på detta, får se var det slutar :) !

Tomture61
V vectrex skrev:
Det du skriver stämmer helt enkelt inte. Får försöka leta upp lite källor sen.
Om du i byggnaden har +5 gr och utanför -40 gr så befinner sig säkert daggpunkten i isoleringen (50mm)

Det beror på omständigheterna , hur varmt i byggnaden , hur kallt utanför , isoleringsegenskaperna på isolermaterialet , nära kusten , många blåsiga dagar på ett år, mm.

Antar att 200mm inte kommer ur det blå , troligen testat på både universitet och IRL

Ja, man blir inte säkrare på hur man ska göra direkt. Jag kommer ha 95mm isolering för det är vad reglarna är.

Köpt på min mataki halotex w10 nu som jag ska knåpa upp.

Som jag skrivit tidigare är diffusion så gott som ett icke-problem. Konvektion är dock ett högst reellt problem.

Nackdel med en plast på insidan är om daggpunkten ute är högre än inne vilket det kan bli i vissa fall om man inte värmer mer än till 10 grader inne. Alternativt om man använder kyla inomhus, men det är väl knappast aktuellt i ditt garage.

Så summa summarum. Se till att väggen är lufttät på insidan. Detta gör du enklast med hjälp av en vindduk, det är dessutom billigt och du behöver inte använda en dyr ångbroms.

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Om du i byggnaden har +5 gr och utanför -40 gr så befinner sig säkert daggpunkten i isoleringen (50mm)

Det beror på omständigheterna , hur varmt i byggnaden , hur kallt utanför , isoleringsegenskaperna på isolermaterialet , nära kusten , många blåsiga dagar på ett år, mm.

Antar att 200mm inte kommer ur det blå , troligen testat på både universitet och IRL
Temperaturen har inte särskilt mycket att göra med var daggpunkten hamnar. Det är absolut fuktighet på insida respektive utsida som styr.

Men ett realistiskt exempel:
Utomhus i januari, -5 grader, 85% luftfuktighet. Inomhus +22 grader, luftfuktighet 35%.

Daggpunkten ute blir alltså: -6,9 grader.
Daggpunkten inne blir: +5,9 grader.

Daggpunkten hamnar alltså någonstans inne i väggen om utsida vägg är kallare än 5,9 grader. Det är den, även vid vindstilla och bara 50mm isolering. Det borde du inse ganska enkelt enbart mha sunt förnuft. Blåser det dessutom ute så blir utsida vägg ännu kallare.

V vectrex skrev:
Som jag skrivit tidigare är diffusion så gott som ett icke-problem. Konvektion är dock ett högst reellt problem.

Nackdel med en plast på insidan är om daggpunkten ute är högre än inne vilket det kan bli i vissa fall om man inte värmer mer än till 10 grader inne. Alternativt om man använder kyla inomhus, men det är väl knappast aktuellt i ditt garage.

Så summa summarum. Se till att väggen är lufttät på insidan. Detta gör du enklast med hjälp av en vindduk, det är dessutom billigt och du behöver inte använda en dyr ångbroms.
Ska jag ha vindduk på båda sidorna av isoleringen menar du? Istället för plast?

davveno1 davveno1 skrev:
Ska jag ha vindduk på båda sidorna av isoleringen menar du? Istället för plast?
Ja, det är ett förslag. Fungerar bra med dina förutsättningar.

Om man söker runt så finns det väldigt lite sagt om det alternativet.
Krävs det inte cellulosa isolering då?

Rickard.
Kör på helt vanlig ålderbeständig plastfolie. Det kommer fungera utmärkt och är billigt och enkelt. Jag hade dock funderat om du kan offra 45mm av ytan för att få i lite mera isolering.

Men det är bara en känsla mer än någonting annat.

davveno1 davveno1 skrev:
Om man söker runt så finns det väldigt lite sagt om det alternativet.
Krävs det inte cellulosa isolering då?
Nejdå. Det funkar, men det funkar även med riktig diffplast.

Byggbranchen är inte så mycket för att tänka själv utan gör helst som man alltid gjort.

Okay, tack för all hjälp. Har börjat häfta upp vindduken nu, rätt knöligt från insidan.

Längst ner har jag en rad leca, ska jag göra något med den på insidan?

Putsa och måla bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.