Hej på er!
Efter att äntligen hittat hus och garage är det dags att börja tänka på att isolera garaget och installera värmekälla.
Eftersom att jag aldrig gjort något liknande så kommer jag att behöva er hjälp!
Garaget är idag ett kallgarage och isolerat i väggarna, som ni ser på bilderna. Det finns ingen luftspalt bakom isoleringen och jag misstänker att jag behöver riva ut allt och sedan skapa en luftspalt, för att sedan lägga tillbaks isolering och fuktspärr.
På ena sidan av garaget finns det ett utehus vägg i vägg.
Jag har läst guiden som finns på forumet, hur man isolerar ett garage. Och jag har väl stegen klart för mig, men vissa saker behöver jag förstå och sedan kommer det garanterat att dyka upp frågetecken längst vägen där jag behöver vägledning.
Jag hoppas att ni här på forumet kan vara den vägledningen!
Turordning:
1. Bygga luftspalt i väggarna med 15-20 mm läkt och asfaboardskiva.
2. Lägga på isolering och fuktspärr
3. Sätta väggar med spånskivor
4. isolera tak.. ungefär samma process som ovan?
5. Installera en luft/luft
Efter att äntligen hittat hus och garage är det dags att börja tänka på att isolera garaget och installera värmekälla.
Eftersom att jag aldrig gjort något liknande så kommer jag att behöva er hjälp!
Garaget är idag ett kallgarage och isolerat i väggarna, som ni ser på bilderna. Det finns ingen luftspalt bakom isoleringen och jag misstänker att jag behöver riva ut allt och sedan skapa en luftspalt, för att sedan lägga tillbaks isolering och fuktspärr.
På ena sidan av garaget finns det ett utehus vägg i vägg.
Jag har läst guiden som finns på forumet, hur man isolerar ett garage. Och jag har väl stegen klart för mig, men vissa saker behöver jag förstå och sedan kommer det garanterat att dyka upp frågetecken längst vägen där jag behöver vägledning.
Jag hoppas att ni här på forumet kan vara den vägledningen!
Turordning:
1. Bygga luftspalt i väggarna med 15-20 mm läkt och asfaboardskiva.
2. Lägga på isolering och fuktspärr
3. Sätta väggar med spånskivor
4. isolera tak.. ungefär samma process som ovan?
5. Installera en luft/luft
Ett par tankar redan nu..
Ventilation, det finns idag inget ventilation i garaget.. Som jag förstår räcker det med att såga upp och installera en genomföring på ett ställe längst ner och ett högre upp.. Men när man sedan isolerar taket, ska då ventilationen vara under taket? Och kommer man behöva någon ventilation över isoleringen, alltså mellan isolering och råspont?
När vi ändå är inne på takisolering.. Här är jag inte lika säker på utförandet. Men jag misstänker att jag sätter upp en läkt i taket mellan reglarna i taket och sedan lägger isolering mellan reglarna. För att sedan sätta fuktspärr under isoleringen och reglar.
Luftspalt blir det automatiskt då det finns luft mellan isolering och råspont..?
Behöver man ha något lucka eller liknande för att komma åt detta utrymme?
Det är ett lågt tak och det blir därför inte mycket plats ovan isolering.
Ventilation, det finns idag inget ventilation i garaget.. Som jag förstår räcker det med att såga upp och installera en genomföring på ett ställe längst ner och ett högre upp.. Men när man sedan isolerar taket, ska då ventilationen vara under taket? Och kommer man behöva någon ventilation över isoleringen, alltså mellan isolering och råspont?
När vi ändå är inne på takisolering.. Här är jag inte lika säker på utförandet. Men jag misstänker att jag sätter upp en läkt i taket mellan reglarna i taket och sedan lägger isolering mellan reglarna. För att sedan sätta fuktspärr under isoleringen och reglar.
Luftspalt blir det automatiskt då det finns luft mellan isolering och råspont..?
Behöver man ha något lucka eller liknande för att komma åt detta utrymme?
Det är ett lågt tak och det blir därför inte mycket plats ovan isolering.
Monteringen av luftkanaler i taket ser ut som (hittar inga ord) 😳
Förstår ej tanken med nuvarande "luftkanaler"
När jag själv byggde luftkanaler så användes vaxade wellpappskivor längst ned , mot hammarband .
Resten blev konstruerat med trälist / masonit .
Viktigt att det kan komma in luft vid takfoten + ventileras ut vid nock .
Om tanken är att ha en vind så räcker det med luftkanaler som är ca 10 - 20 cm ovanför höjd på isoleringen + ventiler i gavlarna
Ang luftspalter i ytterväggar , de ska kunna ventileras . Ungefär som självdrag , öppet nedtill och längstupp .
Du kan använda vindduk för att separera ytterpanel / isolering , lättare att jobba med .
När jag själv byggde luftkanaler så användes vaxade wellpappskivor längst ned , mot hammarband .
Om tanken är att ha en vind så räcker det med luftkanaler som är ca 10 - 20 cm ovanför höjd på isoleringen + ventiler i gavlarna
Ang luftspalter i ytterväggar , de ska kunna ventileras . Ungefär som självdrag , öppet nedtill och längstupp .
Du kan använda vindduk för att separera ytterpanel / isolering , lättare att jobba med .
Tack för svar. Tyvärr så ser det mesta som förra ägaren gjort ut som...."hittar inga ord"...Tomture61 skrev:
Monteringen av luftkanaler i taket ser ut som (hittar inga ord) 😳
Som jag tolkar så kan man då låta "vinden" vara luftspalten och då kommer det också vara ventilerat mellan takfot och nock automatiskt.
Ok, gällande väggarna så låter man luftspalten fortsätta upp på "vinden" så får man även där ventilation från nedtill och upp hela vägen.
Det sista hänger jag inte riktigt med på.. vindduk för att separera ytterpanel/isolering? Du menar istället för att bygga luftspalt med läkt och skivor?
Om du tänkt köra in blöta och snöiga bilar så vill du ha bättre ventilation än ett par självdragsöppningar. (Eller en avfuktare.)Nilsanni skrev:
Man kan använda utegips - asfaboard eller vindduk .Nilsanni skrev:
Om inget sitter monterat från början så blir valet att demontera ytterpanelen och göra rätt .
Eller skapa ventilationsöppningar i neder / överkant (kan bli krångligt) montera lister på insidan , ca 20-30 mm tjocka , på detta montera vad du önskar , men vindduk blir smidigaste lösningen .
Vindduken behöver inte klippas till för varje fack .
Men eftersom du verkar ha 1200 cc mellan reglar + vågräta reglar så funkar nog inte detta .
Då kommer en första undran här..
Ytterst är panelen. Sedan ser det ut att vara ett lager av andra brädor enligt bild, och sedan kommer vindskydd. Vad är det för lager bakom panelen som ser lite speciell ut ? Någon form av luftspalt?
Bilden är tagen ovan garageport.
Till höger är ytterpanelen.
andra bilden visar vindskyddet och isoleringen låg direkt mot denna tidigare.
Ytterst är panelen. Sedan ser det ut att vara ett lager av andra brädor enligt bild, och sedan kommer vindskydd. Vad är det för lager bakom panelen som ser lite speciell ut ? Någon form av luftspalt?
Bilden är tagen ovan garageport.
Till höger är ytterpanelen.
andra bilden visar vindskyddet och isoleringen låg direkt mot denna tidigare.
Ang första bilden , ser ut som det suttit stående panel på garaget förut och nu har du liggande panel .Nilsanni skrev:
Ja, men jag tror inte det. Garaget är endast 10 år gammalt och förra ägarna skulle troligtvis inte göra ett sånt jobb. Jag tänkte att det vsr någon form av spalt mellan panel och vindpapp.. Men kanske är helt fel.Tomture61 skrev:
Jag har alltså liggande fasad.
Sedan kommer detta lager med fasade stående brädor, som jag inte riktigt vet vad de fyller för funktion, inbyggd luftspalt?
På dessa sitter vindpappen och sedan kommer 95mm isolering och ångspärr/plast.
Som jag förstår det så sätter man normalt ytterpanelen på en läkt, men i detta fallet sitter den direkt på ovan nämnda brädor och jag behöver reda ut dess funktion innan jag går vidare.
Sedan kommer detta lager med fasade stående brädor, som jag inte riktigt vet vad de fyller för funktion, inbyggd luftspalt?
Som jag förstår det så sätter man normalt ytterpanelen på en läkt, men i detta fallet sitter den direkt på ovan nämnda brädor och jag behöver reda ut dess funktion innan jag går vidare.
Det kan ju så klart vara gammal stående panel.. Jag har svårt att se det då förra ägaren inte gjorde mycket på huset och skulle antagligen inte ge sig på det. Skulle detta vara fallet så finns det ingen Läkt med luftspalt bakom panelen. Det närmsta man kommer läkt är den som sitter på insidan mellan reglarna.Nilsanni skrev:
Jag har alltså liggande fasad.
Ok inte många gissningar här 
Även om jag ser det som osannolikt så får vi anta att förra ägaren satt en liggande panel ovanpå en stående. Det finns helt enkelt ingen läkt och ingen luftspalt bakom panelen.
Min tanke är att köra vidare ändå, och visar det sig bli ett problem längre fram så åtgärdar jag det då.
Då har vi alltså Panel och vindpapp på plats.
Jag tänkte börja med att lägga 95mm isolering direkt mot vindpappen för att sedan sätta en diffusionsspärr med plast.
Ovanpå detta blir det ett installationslager. Ytterliggare ca 30-40mm isolering innan jag sätter OSB skivor.
Även om jag ser det som osannolikt så får vi anta att förra ägaren satt en liggande panel ovanpå en stående. Det finns helt enkelt ingen läkt och ingen luftspalt bakom panelen.
Min tanke är att köra vidare ändå, och visar det sig bli ett problem längre fram så åtgärdar jag det då.
Då har vi alltså Panel och vindpapp på plats.
Jag tänkte börja med att lägga 95mm isolering direkt mot vindpappen för att sedan sätta en diffusionsspärr med plast.
Ovanpå detta blir det ett installationslager. Ytterliggare ca 30-40mm isolering innan jag sätter OSB skivor.
Du hade helt rätt.. Kollar jag i Boden som byggts precis intill så är där stående panel, detta är alltså garagets yttervägg.. Och liggande på resten.Tomture61 skrev:
På ena bilden ser ni insidan av Boden och utsidan av garaget med stående panel.
Andra bilden är utsidan av garaget och liggande panel.