P
Hej!

Har precis fått upp mitt tak på huset och det är av lite nytänkande sätt nämligen att det är öppen diffusionspärr i form av Tyvek takmembran 170g/m2 utan råspont.

Takets utformning är

Monier betongpannor
Bärläkt
Ströläkt
Takmembran
Takstolar

Nu ska jag isolera detta och efter att ha läst igenom tillverkarspecifikationer har jag kommit fram till att det inte behövs en luftspalt mot membranet då denna fungerar som Gor-tex, släpper ut fukt/ånga men släpper inte in vatten.

Min fråga till forumet är ifall någon kan bekräfta detta och ifall ni tycker det hade passat bäst att sätta upp isoleringsblock eller att blåsa in lösull mellan taket och ångspärren?

Tanken är iallafall

Monier betongpannor
Bärläkt
Ströläkt
Takmembran
Takstolar
Isolering (mellan takstolarna)
Ångspärr
Ströläkt
Gips

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Angående om du ska lägga dikt an vill jag inte säga men att blåsa in lösull är så mycket smidigare än hålla på och isolera för hand. Värt varenda öre och är inte mycket dyrare.

P
huggan skrev:
Angående om du ska lägga dikt an vill jag inte säga men att blåsa in lösull är så mycket smidigare än hålla på och isolera för hand. Värt varenda öre och är inte mycket dyrare.
Vet du vad lösullen ligger på i m2 med viss tjocklek eller i m3 pris? Ett riktmärke hade varit underbart innan man tar in offerter eller om man ska hyra utrustning och ge sig på det själv

Snedtak
200 mm 130 kr/kvm
300 mm 190 kr/kvm
400 mm 249 kr/kvm

P
Det var inte allt för blodigt!

Räknar du ink eller ex?

Och du som verkar ha så bra koll kanske vet svaret på samma fråga för takbjälklag mot kallvind?

Tack för svaret hitills iallafall

Vindsbjälklag
200 mm 91 kr/kvm
300 mm 130 kr/kvm
400 mm 170 kr/kvm
500 mm 225 kr/kvm

Priserna är inklusive moms och är från ett företag som har sina priser på nätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.